„Agresivitatea elevilor din învățământul primar în mediul școlar” – recenzie apariției editorială

Într-o societate tot mai tensionată, în care școala devine adesea terenul unor conflicte sociale, cartea „Agresivitatea elevilor din învățământul primar în mediul școlar”, publicată de editura eParadigme și scrisă de Valentina-Mihaela Trandafir, este o lucrare fundamentală și necesară.

Cu un accent clar pe specificitatea mediului educațional din România, autoarea tratează una dintre cele mai stringente probleme contemporane: agresivitatea elevilor, dintr-o perspectivă multidimensională, fundamentată pe principii teoretice și cercetare practică.

Contextul tematicii: agresivitatea, între uman și social

Cartea abordează fenomenul agresivității copiilor cu o atenție profundă față de cauze, manifestări și soluții, construind o viziune amplă asupra modului în care acest comportament se manifestă în mediul școlar. Doamna Trandafir subliniază de la bun început caracterul omniprezent al agresivității în istoria umanității, considerând că „agresivitatea este parte integrată în viața unui individ și în societate” (p. 7) și subliniind că, deși cei mai mulți dintre noi tind să o ignore, aceasta este o trăsătură latentă, prezentă sub diverse forme în toate relațiile sociale. Autoarea atrage atenția că această agresivitate „la copii, nu este doar un fenomen alarmant, ci și o problemă de ordin socio-psihologic foarte gravă, deoarece copiii agresivi sunt ușor excitabili, iritabili, încăpățânați și ostili față de ceilalți” (p. 8), punând în evidență urgența unor soluții educaționale integrate și adaptate acestei provocări.

Structura cărții: o călătorie prin cauze, manifestări și soluții

Tematica aleasă de doamna Trandafir nu este doar actuală, ci și necesară, având în vedere amplificarea comportamentelor deviante și agresive din spațiul școlar. Agresivitatea în școala primară devine un subiect de maxim interes pentru profesori, părinți și consilieri educaționali, preocupați de un climat educațional echilibrat, protector și propice dezvoltării copilului.

Cu o abordare pluridimensională, se analizează tipurile de agresivitate,  de la cea fizică și verbală până la formele mai subtile, dar deosebit de periculoase, ale agresivității relaționale, care își lasă amprenta în mod durabil asupra psihicului copiilor afectați.

Lucrarea este structurată în mod sistematic, facilitând o înțelegere progresivă a problematicii agresivității la copiii din ciclul primar.

Introducerea clarifică de ce agresivitatea este o problemă semnificativă în mediul școlar, deopotrivă pentru cadrele didactice, pentru părinți și pentru comunitate. Doamna Trandafir prezintă agresivitatea nu doar ca pe o trăsătură individuală, ci ca pe un simptom al unei structuri sociale disfuncționale: „în prezent, numărul copiilor predispuși la un comportament agresiv a crescut în mod semnificativ, acest fapt reprezentând  un factor de risc în ceea ce privește creșterea fenomenului delicvenței, în viitor” (p. 8).

În primul capitol, ”Mediul: factor esențial în dezvoltarea personalității copilului”, se detaliază influența mediului familial și școlar asupra personalității copilului, subliniind că un climat familial afectuos și securizant contribuie la reducerea agresivității. Familia, arată doamna profesor, „constituie factorul primordial în socializarea şi formarea copilului, reprezentând mediul în care acesta se dezvoltă, crește şi îi sunt sprijinite nevoile psihologice” al copilului (p. 10), iar absența unui model familial pozitiv poate accentua comportamentele deviante. Autoarea accentuează și rolul părinților, ale căror interacțiuni cu copiii modelează personalitatea acestora într-o manieră profundă: „A se ști iubit, a se ști izvor de bucurie constituie un element securizant de mare importanță” (p. 11), pentru orice copil.

În al doilea capitol, ”Agresivitatea în școală a elevilor din învățământul primar”, autoarea explorează tipologiile agresivității, analizând fiecare dintre formele de manifestare, de la agresivitatea fizică la cea verbală și relațională. Fiecare tip este discutat în detaliu, relevându-se particularitățile și impactul lor asupra copilului și asupra colectivului. Doamna Trandafir precizează că, de multe ori, „în prezent, lumea școlii a căpătat permisivitate excepțională, din punct de vedere al transparenței instituționale, asimilând tensiunile şi dificultățile cu care se confruntă societatea” (p. 33) și subliniază necesitatea schimbării de perspectivă: școala trebuie să fie un spațiu sigur, unde normele educaționale se bazează pe respect și empatie, nu pe autoritate și constrângere.

Ultimul capitol, ”Investigații concrete cu privire la influența mediului asupra nivelului  de agresivitate al elevilor de ciclu primar, în colectivul clasei” se distinge prin prezentarea rezultatelor unor studii de caz și analize statistice realizate de autoare. Doamna Trandafir investighează impactul mediului familial și școlar asupra nivelului de agresivitate în rândul elevilor. Din datele colectate reiese că aproximativ 60% dintre copiii incluși în studiu prezintă forme ușoare până la moderate de agresivitate, sugerând o corelație între dezechilibrele emoționale din mediul familial și comportamentele agresive ale copiilor. Autoarea folosește chestionare și grile de observare pentru a obține date, interpretându-le în contextul socio-cultural românesc și oferind soluții de adaptare a strategiilor educaționale.

În finalul lucrării, autoarea Valentina-Mihaela Trandafir formulează o serie de recomandări practice destinate părinților, profesorilor și consilierilor școlari. Ea propune metode de intervenție care să promoveze autoreglarea comportamentală și sprijinul emoțional pentru copii, insistând asupra necesității ca părinții să fie modele de conduită și să încurajeze gestionarea sănătoasă a emoțiilor. „Copilul poartă în mod inconștient tensiunile și interferențele dinamicii emoționale inconștiente prezente la părinți, al căror efect se reflectă în comportamentul său, în modul de relaționare cu ceilalți, altfel spus școlarul mic și adolescentul sunt purtătorii de cuvânt ai părinților lor” (p. 79), afirmă autoarea.

Tipologia agresivității: o disecție a formelor de manifestare

Doamna Valentina-Mihaela Trandafir face o analiză minuțioasă a tipurilor de agresivitate, împărțindu-le în categorii distincte, pentru o mai bună înțelegere și abordare a fiecărei manifestări:

  • Agresivitatea fizică este văzută ca o expresie extrem de evidentă a agresivității și, deși poate părea mai ușor de identificat și de gestionat, autoarea atrage atenția că necesită o intervenție promptă pentru a preveni escaladarea.
  • Agresivitatea verbală este considerată o formă subtilă de violență, dar cu un impact psihologic adânc asupra copiilor, lăsând urme care pot afecta relațiile și stima de sine.

Soluții și intervenții propuse: un model educațional integrativ

Pe lângă analiza fenomenului, cartea se remarcă printr-o serie de soluții atent gândite și aplicabile direct în mediul școlar și familial. Doamna Valentina-Mihaela Trandafir propune un model educațional care să implice toate părțile responsabile pentru educația copiilor, de la familie și școală până la comunitate.

Printre soluțiile prezentate se numără:

  • Educația emoțională: autoarea recomandă promovarea unei educații emoționale care să-i ajute pe copii să-și înțeleagă și să-și gestioneze emoțiile, prevenind astfel reacțiile impulsive și comportamentele violente. „Copiii învață cel mai mult din comportamentele părinților, din modul în care aceștia își manifestă trăirile, sentimentele zilnic” (p. 24).
  • sprijinul afectiv al familiei: Doamna Trandafir subliniază importanța unui climat afectiv stabil în familie și îndeamnă părinții să-și trateze copiii cu respect și înțelegere. Ea arată că „sentimentele de nonvaloare și de inferioritate vor apărea repede dacă părinții îl vor trata pe copil ca pe un lucru neglijabil” (p. 11).
  • colaborarea între școală, familie și comunitate: poate cel mai important aspect menționat de autoare este necesitatea unei colaborări strânse între toate părțile implicate. Numai printr-un efort comun se pot obține rezultate concrete în reducerea agresivității și crearea unui mediu sigur pentru dezvoltarea copiilor.

Importanța publicației editurii eParadigme

„Agresivitatea elevilor din învățământul primar în mediul școlar” este o lucrare profundă, empatică și relevantă pentru toți cei implicați în educația copiilor. Doamna Valentina-Mihaela Trandafir oferă un ghid practic și bine argumentat pentru părinți, profesori și specialiști, punând accentul pe colaborarea dintre familie, școală și comunitate. Soluțiile sale sunt ancorate în realitatea contemporană și adaptate specificului sistemului educațional românesc.

Această carte este mai mult decât un manual de gestionare a agresivității; este un apel la conștientizare și un îndemn la solidaritate în fața unei probleme ce afectează echilibrul dezvoltării psihologice a copiilor. Autoarea reușește să ne facă să înțelegem că educația nu se rezumă la predarea unor cunoștințe, ci este o construcție morală și emoțională, un proces complex ce necesită empatie, răbdare și dedicație.


Editura eParadigme, condusă de directorul acesteia, domnul prof. Cioabă Ionel,  este cunoscută pentru orientarea sa către lucrări electronice fundamentale și aplicative, cu un accent deosebit pe științele educației. Înființată cu scopul de a sprijini dezvoltarea unui mediu educațional de calitate și adaptat nevoilor actuale, editura eParadigme publică lucrări ce explorează teme relevante și provocatoare pentru societatea contemporană, venind astfel în sprijinul tuturor celor implicați în educația și formarea personalității tinerilor. Editura eParadigme își îndreaptă eforturile către lucrări de actualitate, care tratează probleme fundamentale și aplicate, promovând autori ce îmbină expertiza teoretică cu o perspectivă practică.

Editura eParadigme se dedică susținerii unor publicații științifice și literare care nu doar informează, ci inspiră și îndeamnă la acțiune, răspunzând provocărilor din societatea modernă. Editura promovează valori precum empatia, respectul și responsabilitatea, contribuind astfel la construirea unei societăți mai bune, echipate să sprijine dezvoltarea individuală și colectivă.

Leave a Comment

Scroll to Top