
Impostor în Comisia de Învățământ? Suspiciuni grave în cazul deputatului Alin Tomoescu
După episodul absurd al senatorului care s-a „licențiat” pe un site de matrimoniale, Parlamentul României este zguduit, din nou, de un caz bizar ce ridică semne serioase de întrebare legate de integritatea celor care ne gestionează educația. De această dată, protagonistul este Alin Tomoescu, deputat PSD de Mehedinți și secretar al Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților.
Conform unor documente oficiale analizate în exclusivitate – printre care cartea de muncă, certificatul de definitivat și gradul al II-lea, diploma de licență și o adeverință privind studiile pedagogice și alte documente relevante – ies la iveală neconcordanțe grave legate de perioada în care Tomoescu ar fi devenit profesor titular și ar fi susținut definitivatul.
CV-ul său de pe site-ul Camerei Deputaților intră în coliziune directă cu actele depuse chiar de el în instanță, ridicând suspiciuni de fals intelectual, uzul de fals, declarații mincinoase și accedere frauduloasă în sistemul de educație. Într-o perioadă în care controlul public era slab, iar verificările birocratice aproape inexistente, aceste fapte ar fi putut trece neobservate – dar acum este timpul de a realiza o analiză serioasă a documentelor obținute.
Ancheta de față reconstruiește cronologia academică și profesională a deputatului Tomoescu, confruntând documentele oficiale cu realitatea legală a acelor ani, pentru a răspunde la o întrebare simplă, dar explozivă: avem un impostor în Comisia de Învățământ din cadrul Camerei Deputaților, care decide viitorul educației în România?
Traiectoria acedemică dubioasă a lui Alin Tomoescu
Conform documentelor analizate în cadrul acestei anchete jurnalistice, reies o serie de neconcordanțe semnificative între realitatea juridică, cronologia faptelor și datele oficiale prezentate în spațiul public.
Iată cronologic cele mai relevante informații:
- Studiile universitare: Potrivit diplomei de licență nr. 48267 (Seria P – 0065750), emisă în 11.07.1997 de Universitatea Politehnică Timișoara, Alin Tomoescu a început studiile în 1991-1992, anul I fiind promovat. În anul universitar 1992–1993, nu figurează ca student activ, situație neexplicată în documente. Apoi, în perioada 1993–1997, își continuă studiile, promovând examenul de diplomă în sesiunea iunie 1997. În cv public trece că a absolvit în anul 1996, ceea ce ridică foarte multe suspiciuni asupra seriozității domnului deputat.
- Angajarea în învățământ: Conform cărții de muncă, seria MPS nr. 1993158, Tomoescu a fost angajat ca profesor la Colegiul Național „Traian” din Drobeta Turnu Severin începând cu 15.09.1997 până la 31.08.1998 – o perioadă de doar 11 luni și 16 zile, sub pragul legal minim de 2 ani pentru definitivare. Acest fapt mai este atestat și de răspunsul Colegiului Național Traian, nr. 1420 din 27 05 2024, către ISJ MH, care precizează că: ”având în vedere solicitarea nr.5054/27.05.2024 înregistrată la Colegiul National Train cu nr.1418/27.05.2024, vă comunicăm următoarele: prof. Tomoescu Ion Alin a avut contract individual de muncă încheiat cu Colegiul Național, Traian” în perioada 15 septembrie 1997-31 august 1998, fapt ce reiese din statele de plată”. După o pauză de un an, revine în învățământ începând cu 01.09.1999, de această dată ca profesor titular și definitiv la Liceul Pedagogic „Ștefan Odobleja”. În cv-ul public trece că în perioada 01.09.1997-31.08.1999 ar fi fost profesor la Colegiul Național Traian.
- Definitivarea în învățământ: Certificatul cu seria B, nr. 0059012, atestă că a obținut definitivarea prin OMEN nr. 4927, începând cu 01.09.1999, ca profesor în specialitatea „AC” (n.r.: probabil Automatizări și Calculatoare), în baza examenului susținut în sesiunea august 1999. Documentul mai precizează că Tomoescu ar fi avut funcția de profesor, specialitatea AC la Liceul Pedagogic din Severin – aspect neconfirmat de cartea de muncă. Deci, înainte de data de 01.09.1999, ar fi predat, cel puțin un an, disciplina Automatică, la acest liceu, de la care, conform OMEN nr. 3770 din 19 mai 1998, a primit fișa de înscriere la examenul de definitivare, certificată pentru conformitate de conducerea unității școlare de la liceul pedagogic. Ministerul Educației, a afirmat că ”pentru candidații care au susținut examenul de definitivare în învățământ în anul 1999 în cadrul Universității Politehnica Timișoara nu s-au identificat acordări de derogare de la vechimea în învățământ.” Această situație contravine prevederilor Legii nr. 128/1997, în vigoare la acel moment, care cerea un stagiu minim de 2 ani efectivi în învățământ pentru susținerea examenului de definitivare.
- Pregătirea psihopedagogică: O adeverință, cu nr. 11367/97 (fără dată clară de emitere) ar indica faptul că domnul Tomoescu ar fi urmat cursul de pregătire psihopedagogică între 14–25 iulie și 18–28 august 1997, fiind declarat „Admis”. Este discutabil cât de temeinică a fost această formare psihopedagogică, desfășurată în doar câteva săptămâni, în timpul vacanței de vară, înaintea începerii carierei didactice. Totuși documentul nu poate fi echivalat cu ”certificatul de absolvire”, prevăzut de art 68 din Legea 84/1995
- Disciplina predată: Răspunsul oficial nr. 3617 din 12.09.2024, primit de la Colegiul Pedagogic „Ștefan Odobleja”, confirmă că Alin Tomoescu a fost angajat acolo ca profesor titular din 01.09.1999 până în 2023, însă atrage atenția asupra unui aspect esențial: în perioada 1997–2005, elevii unității de învățământ nu au studiat disciplina „automatică”, în ciuda faptului că definitivatul și gradul II au fost obținute în această specialitate – deci domnul Tomoescu nu a profesat pe această disciplină la liceul pedagogic, în mort cert și ne întrebăm cum a putut să susțină inspecțiile la o disciplină care nu se regăsea în planul de învățământ al școlii ?!
- Declarații contradictorii: CV-ul oficial al deputatului Tomoescu, publicat pe site-ul Camerei Deputaților, menționează că între 01.09.1997 și 31.08.1999 a fost profesor de informatică la Colegiul Național „Traian”. Informația este parțial înșelătoare și mincinoasă: cartea de muncă confirmă activitatea doar până în anul 1998, iar în anul școlar 1998–1999 nu figurează cu nicio activitate didactică, deși ulterior revine ca titular direct și obține definitivatul ca fiind angajat la Liceul Pedagogic din Severin.
Considerăm important să precizăm că, din informațiile obținute chiar de la apropiați ai lui Alin Tomoescu, acesta era ginerele inspectorului din cadrul ISJ Mehedinți, un anume Dragotescu Florentin.
De altfel sotia deputatului, numita Dragotescu (Tomoescu) Loredana, a fost condamnată definitiv prin sentința penală nr. 117 din 2016, modificată prin sentința penală nr. 1366 din 11.10.2018, a Curții de Apel Craiova, din cadrul dosarului nr. 3071/101/2014, pentru săvârșirea infracțiunii de instigare la fals material în înscrisuri oficiale, în formă continuată și pentru săvârșirea infracțiunii de fals material în inscrisuri oficiale. Conform stenogramelor din dosar, fosta soție a numitului Alin Tomoescu discuta despre fraudarea examenului de BAC, chiar de la locuința deputatului.
Ce spunea legea aplicabilă în aceea perioadă
Din analiza documentelor și a cronologiei faptelor, reiese că Alin Tomoescu ar fi beneficiat de statutul de profesor definitiv și ulterior de cel de profesor titular, fără a îndeplini condițiile legale prevăzute de Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic și de Legea nr. 84/1995, coroborate cu prevederile OMEN nr. 3770 din 1998. Iată principalele nereguli identificate:
1. Lipsa stagiului minim de vechime pentru examenul de definitivare
Potrivit art. 34 alin. (1) din Legea nr. 128/1997: „Definitivarea în învăţământ se poate obţine de către personalul didactic de predare care […] are un stagiu de cel puţin 2 ani la catedră, având în această perioadă funcţia de bază în învățământ.”
Documentele oficiale arată că Tomoescu a fost angajat în învățământ pentru doar 11 luni și 16 zile, la Colegiul Traian din Severin, înainte de susținerea examenului de definitivat din august 1997. Nu există nicio justificare legală sau derogare oficială care să permită participarea la acest examen în lipsa celor 2 ani de activitate efectivă.
2. Susținerea și validarea nelegală a examenului de definitivat
Conform certificatului (seria B nr. 0059012), Tomoescu a susținut examenul de definitivat în august 1999, cu aplicabilitate de la 1 septembrie 1999. Această dată de aplicabilitate post-factum nu legalizează însă faptul că examenul a fost susținut ilegal, înainte de îndeplinirea stagiului de vechime.
Mai grav, în august 1999 – înainte de încadrarea sa oficială la Liceul Pedagogic – nu era angajat cu funcție de bază în nicio instituție de învățământ, conform chiar cărții sale de muncă. Cu toate acestea, actele indică faptul că examenul de definitivat ar fi fost susținut în calitate de angajat al acestei unități, ceea ce contravine realității documentate și descrisă chiar în cartea de muncă.
3. Avansare în grad pe o disciplină inexistentă
Potrivit art. 34 alin. (1) din aceeași lege, avansarea în grad didactic se face în disciplina în care cadrul didactic activează efectiv. Or, răspunsul oficial al Colegiului Pedagogic „Ștefan Odobleja” confirmă că între 1997–2005, disciplina „Automatică” nu exista în trunchiul comun al planului de învățământ, deci, din punctul nostru de vedere domnul deputat nu ar fi putut să susțină definitivatul, respectiv gradul al II-lea, pe o disciplină pe care efectiv nu a predat-o niciodată și pe care nu era încadrat, deoarece nu exista la nivelul instituției de învățământ.
În aceste condiții, definitivatul și gradul didactic II, obținute în specialitatea „AC” (Automatizări și Calculatoare), respectiv Automatică, ridică serioase semne de întrebare privind legalitatea acestor documente.
4. Pregătirea psihopedagogică incompletă și insuficient documentată
Potrivit art. 68 alin. (1)–(4) din Legea nr. 84/1995, absolvenții învățământului superior pot profesa ca dascăli numai dacă au absolvit cursurile Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) și dețin certificat de absolvire.
În cazul lui Tomoescu, există doar o adeverință care atestă frecventarea unui curs de perfecționare (probabil un curs de pregătire pentru participarea la gradele didactice) între 14–25 iulie și 18–28 august 1997, document care nu este echivalent unui cetificat de modul psihopedagogic, mai ales că nu atestă pregătirea concretă la discipline de pregătire teoretică şi practica în domeniile pedagogiei, psihologiei, logicii, sociologiei şi metodicii de specialitate. Documentul nu indică eliberarea unui certificat de absolvire, nu include detalii despre curricula urmată, notele obținute, iar durata totală – sub 2 săptămâni – este incompatibilă cu cerințele minime prevăzute de legislația din domeniu, de la acea vreme. În lipsa existenței unui certificat de absolvire a DPPD, rezultă că domnul Tomoescu a fost angajat ilegal în învățământ și atât actul de titularizare (dacă există), cât și certificatele de grade didactice sunt lovite de nulitate absolută.
5. Nu a îndeplinit condițiile articolului 7 din Legea nr. 128/1997, care precizează ”(1) Pentru ocuparea funcţiilor didactice trebuie îndeplinite următoarele condiţii de studii: e) pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal şi postliceal – absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durata sau echivalenta acesteia, în profilul postului, sau absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Învăţământului – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995.”
Toate aceste aspecte legale ne îndreptățesc să avem suspiciuni rezonabile privind o complicitate instituțională în Mehedinți sau să fi existat efectiv documente falsificate care să fi atestat aspecte neadevărate.
Titularizarea și definitivarea directă la Liceul Pedagogic „Ștefan Odobleja” în anul 1999, în lipsa îndeplinirii condițiilor legale, a faptului că nu fusese angajat anterior, mai ales la acest liceu, este cu atât mai problematică în contextul în care Alin Tomoescu era ginerele inspectorului școlar Dragotescu Florentin, funcționar cu influență directă asupra resurselor umane din sistemul educațional județean.
Legea nr. 128/1997 prevede că titularizarea poate avea loc doar prin concurs, cu respectarea strictă a condițiilor de studii, vechime și formare psihopedagogică. Orice deviere de la aceste cerințe atrage nulitatea absolută a actelor administrative și răspunderea juridică a semnatarilor.
Implicații legale și instituționale: un caz de corupție educațională?
Cazul deputatului Alin Tomoescu nu pare a fi doar rezultatul unei ambiții personale alimentate de oportunism, ci simptomul unui mecanism disfuncțional adânc înrădăcinat în sistemul educațional românesc: accederea în funcții didactice prin fraudă, cu complicități instituționale, acoperiri ierarhice și, foarte posibil, trafic de influență. Dacă aceste acuzații se confirmă, vorbim despre mai mult decât un simplu abuz de poziție: despre o rețea de protecție și de o gașcă, operând chiar în inima sistemului de educație, cel puțin din 1997.
În teorie, legislația era clară. Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic și Legea învățământului nr. 84/1995 reglementau strict condițiile pentru ocuparea posturilor din învățământul preuniversitar: studii de specialitate, formare psihopedagogică, vechime de minimum doi ani pentru definitivat și titularizare exclusiv prin concurs. În practică, documentele analizate indică încălcări flagrante:
- Definitivat susținut ilegal, fără stagiul minim obligatoriu de doi ani la catedră și fără funcție de bază în învățământ – fapt atestat atât de cartea de muncă și de răspunsurile de la cele două licee/colegii mehedințene, cât și de lipsa oricărei derogări oficiale.
- Grade didactice obținute pe o disciplină inexistentă în unitatea școlară, ceea ce ridică întrebări grave despre posibile falsuri în documente, validări fictive de dosare și simularea unui parcurs profesional care nu a existat în realitate.
- Influență suspectă din partea Inspectoratului Școlar Județean Mehedinți, instituție-cheie în avizarea dosarelor de definitivat și titularizare. Coincidența că Tomoescu era ginerele inspectorului Dragotescu Florentin nu face decât să întărească bănuiala unei complicități cu caracter sistemic.
Aceste abateri nu mai pot fi considerate simple „scăpări birocratice”. Ele implică responsabilități clare: semnatari ai documentelor, inspectori școlari care au avizat în fals, comisii care au validat dosare fără a respecta legea. Dacă aceste fapte vor fi confirmate, vorbim despre un posibil lanț de ilegalități ce atrage:
- nulitatea actelor administrative emise cu încălcarea legii;
- răspunderea penală pentru fals, uz de fals, abuz în serviciu și favorizarea infractorului (cert pentru uzul de fals);
- incompatibilitatea morală și legală a deputatului Alin Tomoescu cu funcția de secretar al Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților și cu cea de cadru didactic.
Nu este vorba doar despre trecutul unui profesor ajuns politician. Este vorba despre prezentul unui decident național în domeniul educației, care ar putea fi un impostor ajuns să legifereze pentru profesorii onești și pentru elevii unei țări întregi. Dacă Tomoescu a păcălit sistemul educațional ca să ajungă profesor, iar apoi și-a folosit poziția pentru a escalada în politică, atunci miza acestui caz este uriașă. De altfel, în acest context fraudele de la Bac 2013, 2015, 2022, reprezintă o altă miză, deoarece dovedesc că vorbim de un întreg grup infracțional, care au accesat posturile didactice prin fraudă, iar ulterior, acaparând instituțiile statului, efectiv au făcut ca județul Mehedinți să devină unul dintre cele mai sărace județe din țară.
El poate deveni exemplul perfect al modului în care frauda, nepotismul și tăcerea instituțională distrug încrederea în educația românească – și, mai grav, în integritatea statului de drept.
E timpul pentru un audit național al integrității în educație
O întrebare absolut necesară: câți „profesori titulari” se ascund în spatele portițelor birocratice și a falsurilor din județul Mehedinți ?
Cazul Tomoescu aduce în prim-plan o întrebare incomodă, dar esențială: câte alte cazuri similare zac prin arhivele inspectoratelor școlare, validate prin tăcere, rețele de influență sau complicități politice ? Câți profesori profesiniști și etici mai are sistemul educațional românesc ? Câți profesori corecți și bine pregătiți au fost alungați din sistemul de învățământ de către cei care au fraudat sistemul de titularizare ? Cât de mare este impostura în Ministerul Educației și în sistemul educațional național ?
Dacă în urma unor astfel de cazuri nu urmează reacții ferme din partea Ministerului Educației și a altor instituții naționale abilitate (poliție, procuratură, justiție), mesajul transmis în sistem este clar: regulile sunt opționale, iar integritatea academică este negociabilă !
Cazul Tomoescu nu este doar o anomalie individuală, ci un simptom al unei patologii instituționale: lipsa unui sistem funcțional de auditare a carierei didactice. În absența unei baze de date centralizate, cu trasabilitate clară asupra calificărilor și traseului profesional, învățământul românesc rămâne vulnerabil la fraudă, favoritisme și impostură academică.
Ministerul Educației și instituțiile de control trebuie să inițieze de urgență:
- o revizuire sistematică a dosarelor de titularizare și avansare în grad a tuturor angajațiilor din sistemul educațional (pilele și trișorii este necesar să fie eliminați);
- un control asupra conformității documentelor de studii și formare psihopedagogică, mai ales în județul Mehedinți;
- și o anchetă administrativă în colaborare cu organele de cercetare penală, acolo unde se confirmă nereguli grave.
La fel cum diplomele false ale unor medici sau ingineri au pus în pericol vieți, profesorii necalificați sau fraudulos validați compromit viitorul intelectual al întregii societăți românești și distrug, prin slabă pregătire profesională întreaga societate.
Nu cerem o vânătoare de vrăjitoare. Cerem TRANSPARENȚĂ, RESPONSABILITATE ȘI INTEGRITATE. Oare domnul Ministru Daniel David este capabil să promoveze integritatea profesională sau va demonstra că este doar un apărător al impostorilor academici, ca majoritatea miniștrilor anteriori ? Va demonstra ministrul Daniel David că, declarațiile sale publice, sunt urmate de măsuri ferme sau ne va arăta că este doar un alt oportunist și un iubitor al imposturii academice și profesionale, ca restul miniștrilor educației ?
Concluzie: drumul de la impostură la inițiativă legislativă?
Într-o societate în care educația este proclamată ca prioritate națională, dar în practică este vulnerabilă la influențe, compromisuri și trasee paralele, cazul deputatului Alin Tomoescu capătă o semnificație aparte. Vorbim despre un cadru didactic care nu doar că ar fi pătruns în sistemul public cu încălcarea legii, ci care între timp a devenit o figură influentă în spațiul educațional, cu acces la decizie și, mai grav, cu potențial de a promova inițiative legislative, în domeniul educațional.
În acest context, apare o întrebare esențială: poate cineva care a ignorat sau a eludat legea să fie credibil în a o modela și corecta? Este firesc ca opiniile celor implicați în educație să contribuie la reformă, dar când aceste opinii vin din partea unor persoane suspectate de obținerea frauduloasă a statutului profesional, întreaga construcție legislativă riscă să se prăbușească sub greutatea imposturii!
Nu e vorba doar de un profesor, ci de un precedent periculos. Dacă o astfel de situație rămâne nesancționată, riscul este ca sistemul educațional să devină o rețea închisă, în care meritul real este sufocat de aranjamente de culise. În loc să cultivăm modele de integritate și competență, riscăm să VALIDĂM impostura ca rețetă de succes.
Pentru autorități, acest caz este un test de credibilitate. Pentru societate, este un semnal de alarmă. Iar pentru noi toți, este un memento:
ȘCOALA NU POATE FI REFORMATĂ DE CEI CARE AU TRIȘAT ȘI SUNT INCORECȚI !
Notă: 1. Precizăm că deținem copia documentelor amintite în această anchetă jurnalistică. Până la acest moment nu reușisem să obținem definitivatul domnului Alin Tomoescu. Acesta a fost pus, probabil din greșeală, la dispoziția noastră, prin intermediul Tribunalului Dolj !
2. Cv-ul domnului Tomoescu se poate consulta la adresa: https://cdep.ro/camera_deputatilor/deputati/cv/7737.pdf
3. Precizăm că am solicitat puncte de vedere de la domnul președinte Nicușor Dan, de la domnul Senator Ștefan Pălărie – USR, Ministrul Educației Daniel David și inclusiv de la domnul Alin Tomoescu.
Până la momentul publicării articolului, au răspuns:
1. Domnul Alin Tomoescu care ne-a transmis (selectiv): ”Dispari … Mergi si fa -ti un control, chiar ai nevoie. Fai unul serios, nu ca ala cand ai fost internat la psihiatrie. … Nu am ce raspunsuri sa dau la niste aberatii. … Vezi că au fost controalate toate aspectele de care spui de către minister și e ok. E raport al CC. … Ce spui tu a fost cercetat. Totul a fost legal.” (Mesajele sunt lăsate exact cum au fost transmise de domnul deputat) Din mesajul domnului deputat se pare că există o complicitate între acesta și Ministerul/Ministrul Educației.
2. Domnul senator Ștefan Pălărie: ”Sa știți ca am analizat informațiile puse la dispoziție de către dumneavoastră și vă pot răspunde că – un punct de vedere pe o astfel de speță nu ține de competența unui cabinet senatorial chiar dacă acesta face parte din comisia de învățământ. Ele sunt mai degrabă de natură de a fi lămurite în instanță, motiv pentru care nu mă pot pronunța asupra lor.”
Publicația on-line eParadigme.ro este independentă, apolitică și echidistantă, oferind dreptul la replică în condițiile respectării legislației. Oferim posibilitatea de a publica gratuit articole jurnalistice și cărți online prin editura proprie. Dacă vrei să contribui cu un articol sau o lucrare, nu ezita să te alături comunității noastre, să ne contactezi și să îți împărtășești ideile!