
În perioada martie 2024 – februarie 2025, Asociația Evolve a desfășurat proiectul Erasmus+ cu titlul „Evolve in Training” (număr proiect 2023-2-RO01-KA122-ADU-000172398), centrat pe dezvoltarea competențelor formatorilor care lucrează cu adulți cu oportunități reduse. Proiectul a fost o expresie clară a angajamentului asociației pentru diversitate, echitate și inovație pedagogică, concretizându-se prin participarea a 11 formatori la cursuri internaționale și o activitate de tip job shadowing.
Contextul în care a fost gândit proiectul este relevant: analiza de nevoi internă a indicat dificultăți persistente în adaptarea procesului educațional la cerințele cursanților cu oportunități reduse. Acest aspect a impus necesitatea dezvoltării unor strategii pedagogice centrate pe cursant, a digitalizării procesului educațional și a consolidării cooperării europene în domeniul educației adulților. Obiectivul general a fost acela de a crește calitatea și impactul formării oferite de Asociația Evolve, astfel încât aceasta să răspundă eficient provocărilor sociale actuale.
Primul curs de formare, „Adult educator’s role in a new reality”, desfășurat în Cipru, în perioada 6–10 mai 2024, a abordat rolul educatorului pentru adulți în noul context educațional, marcat de digitalizare accelerată și de accentul pe sănătatea mentală. Participanții au explorat o abordare pedagogică centrată pe persoană, în care empatia, respectul pentru unicitatea fiecărui cursant și adaptabilitatea metodei didactice sunt principii fundamentale. Activitățile desfășurate au inclus ateliere de mindfulness, exerciții de reflecție personală și vizite de studiu în instituții care lucrează cu persoane vulnerabile, evidențiind nevoia de intervenții educaționale personalizate.
Al doilea curs, “Inclusive Tech: Integrating Diversity and Technology in the Classroom”, organizat în Porto, Portugalia, în perioada 22–26 iulie 2024, s-a concentrat pe integrarea tehnologiei în educația incluzivă. Cei trei formatori participanți au fost formați în utilizarea tehnologiei pentru susținerea educației incluzive, prin explorarea unor instrumente TIC care facilitează participarea cursanților cu nevoi speciale sau stiluri de învățare diferite: platforme de colaborare (Google Classroom, Padlet), aplicații de accesibilitate (Immersive Reader, Text-to-Speech), instrumente de gamificare (Kahoot!, Quizlet), și aplicații care stimulează exprimarea creativă (Flip, Storybird). Participanții au fost formați nu doar în utilizarea acestor instrumente, ci și în selecția lor judicioasă în funcție de profilul cursanților.
În perioada : 28 octombrie – 3 noiembrie 2024, 2 formatori ai asociației au participat la cursul „Transforming Learning – Tools for Engaging Adult Groups”, în Alicante, Spania. Acest curs a avut ca obiectiv formarea participanților în metode și strategii pentru motivarea cursanților adulți, proiectarea de activități colaborative, personalizarea procesului de învățare și adaptarea la tendințele emergente din educație. Programul a inclus ateliere intensive, sesiuni interactive, reflecții de grup și elaborarea de planuri de acțiune individuale.
Ultimul curs, “Facing diversity inclusive education strategies for learners with fewer opportunities”, a fost dedicat exclusiv educației incluzive și s-a desfășurat între 03 -12 decembrie 2024, în Helsinki. Astfel, cei 2 participanții au explorat tematici precum excluderea educațională, diferențele culturale, construirea unui climat incluziv în sala de clasă și reforma curriculară. Au fost utilizate metode de educație non-formală (povestirea, jocuri de rol, exerciții de tip carousel), accentul fiind pus pe dezvoltarea competențelor interpersonale – ascultarea activă, empatia, comunicarea interculturală – și pe gestionarea eficientă a dinamicii de grup. Formatorii au fost invitați să reflecteze asupra propriilor practici educaționale și să propună modalități concrete de integrare a celor învățate în activitatea lor cotidiană.
În paralel, în perioada 27 aprilie – 3 mai 2024, a avut loc activitatea de job shadowing în Ibi, Spania, găzduită de organizația parteneră Associació Educativa i Cultural Blue Beehive. Această mobilitate a fost o experiență intensă de învățare prin observare și interacțiune directă cu practicieni în educația incluzivă. Temele abordate au vizat incluziunea grupurilor vulnerabile, dezvoltarea durabilă, alfabetizarea digitală și inteligența artificială în educație. Participanții au luat parte la ateliere aplicate, sesiuni de networking și vizite de studiu, având ocazia să analizeze modul în care principiile incluziunii sunt transpuse în practică în contexte culturale diferite.
În urma acestor mobilități, Asociația Evolve a inițiat o serie de demersuri pentru transferul și valorificarea rezultatelor. Au fost elaborate două ghiduri metodologice, unul dedicat tehnicilor de incluziune socială în educația adulților, celălalt instrumentelor digitale adaptate acestui scop. Totodată, au fost actualizate cursurile de Alfabetizare digitală și Economie circulară și a fost extinsă oferta educațională prin introducerea unor module noi: „Consiliere în carieră” și „Competențe digitale pentru adulți”. Aceste demersuri vizează asigurarea unei formări de calitate, orientate către nevoile concrete ale cursanților vulnerabili.
Un aspect esențial al proiectului a fost consolidarea parteneriatelor europene. Schimburile de bune practici, sesiunile de reflecție colectivă și experiențele interculturale au creat premisele unei colaborări sustenabile între organizațiile implicate. De asemenea, aceste interacțiuni au contribuit la conturarea unor inițiative comune pentru viitoare proiecte în domeniul educației incluzive și digitale.
Impactul proiectului este unul complex: formatorii implicați și-au îmbunătățit semnificativ capacitatea de a lucra cu adulți cu oportunități reduse, folosind metode moderne, interactive și accesibile; cursanții vor beneficia de o abordare educațională mai empatică și adaptată nevoilor lor; iar Asociația Evolve și-a consolidat rolul de actor relevant în domeniul educației pentru adulți la nivel național și european.
Prin proiectul „Evolve in Training”, educația incluzivă nu mai este doar un concept teoretic, ci o practică pedagogică reală, adaptată provocărilor prezentului și deschisă inovației.
Acest proiect este finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar A.N.P.C.D.E.F.P. și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
