Conducerea școlilor mehedințene: trofee politice și interese de grup ?

În timp ce ministrul educației, Daniel David, promite o reformă reală în conducerea școlilor și în numirea directorilor de școli, cu concursuri „pe bune” și fără imixtiuni politice, în Mehedinți, școala românească pare că trăiește într-o realitate paralelă. La Orșova, recent, două funcții de conducere au fost ocupate fără concurs, în mod discreționar, prin detașare „în interesul învățământului”. Coincidență sau nu, una dintre persoanele numite este o fostă lideră PSD, vizată în trecut de suspiciuni grave privind frauda la bacalaureat (ar fi dictat, prin dispozitive electronice, răspunsurile fiicei baronului local Duicu Adrian, la examenul de BAC 2015).

Întrebări fără răspuns, tăcere sfidătoare și suspiciuni de conflict de interese la vârful ISJ Mehedinți

Deși legislația actuală prevede criterii clare, inclusiv pentru numirile interimare, în funcțiile de conducere ale unităților de învățământ, iar Metodologia de concurs aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 4597/2021, la art 27, alin 2, prevede, în mod clar prioritizarea celor care au promovat concursuri naționale, organizate de Ministerul Educației, conducerea Inspectoratul Școlar Județean Mehedinți pare să ignore cu desăvârșire atât spiritul, cât și litera legii.

Am adresat Inspectorului Școlar General, Cristian Harcău, cinci întrebări punctuale privind procedura și legalitatea numirilor de la Clubul Sportiv Școlar Orșova și Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Orșova. Răspunsurile, acolo unde au existat, au fost evazive, iar tonul conversației a fost sfidător și neadecvat.

La întrebarea privind criteriile de selecție, Harcău a afirmat că numirile s-au făcut în baza Legii 53/2003 (Codul Muncii) și a metodologiei de mobilitate, recunoscând implicit că NU au existat criterii transparente de departajare și că nu au fost respectate prevederile legale incidente numirilor în posturile de conducere. Cu alte cuvinte, a fost exclusiv decizia sa.

Întrebat dacă au existat și alți candidați interesați sau dacă au fost luați în calcul profesori care promovaseră concursuri specifice naționale, anterioare, inspectorul general a evitat complet răspunsul. Nicio informație despre câți profesori și-au exprimat interesul, despre procesul de selecție sau despre respectarea prevederilor din Metodologia de concurs (2021) sau Legea 1/2011.

Mai grav, întrebat despre numirea unei persoane cu un trecut controversat, vizată de suspiciuni grave în cazul fraudei de la BAC 2015 – doamna Stoinel Mirela Raluca – Harcău a deturnat discuția spre chestiuni personale, evitând să justifice în mod public decizia. Acest comportament ridică serioase semne de întrebare cu privire la imparțialitatea și integritatea deciziilor ISJ Mehedinți.

În final, atunci când i s-a cerut să lămurească o posibilă relație de rudenie între domnia sa și Harcău Marian Sorin, persoană condamnată penal, în februarie 2025 pentru refuzul de a se supune recoltării de probe biologice și care a fost trimis de instanță să muncească în folosul comunității chiar în cadrul ISJ Mehedinți, inspectorul nu a oferit niciun răspuns clar. La fel și în cazul doamnei Bădescu Andreea Florentina, care a fost condamnată definitiv și există suspiciuni că ar fi beneficiat de același tratament privilegiat.

Nu în ultimul rând, am întrebat despre angajarea presupus ilegală a doamnei Drăghia Irina, sora unui inspector de poliție influent din Mehedinți, și despre acuzațiile repetate de hărțuire și discriminare profesională în cadrul ISJ. Răspunsul? Tăcere completă, inspectorul erijându-se și substituindu-se magistraților și punând în discuție o hotărâre definitivă și irevocabilă pe care o interpretează după propria înțelegere.

Detașări fără concurs, numiri pe pile: cum sfidează ISJ Mehedinți legea și meritocrația

Cazul Orșova nu este un accident izolat, ci doar un nou exemplu al modului în care Inspectoratul Școlar Județean Mehedinți pare să fi fost transformat într-un instrument de recompensă politică și grup de interese de  tip ”clan mafiot”.

În teorie, legea e clară: art. 27, alin. 2 din Metodologia privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de conducere prevede expres că, în lipsa unui concurs, pot fi numite, cu prioritate, persoane care au promovat deja un concurs pentru o astfel de funcție, în ordinea mediilor obținute și a unor criterii bine stabilite, inspectorul general fiind obligat să respecte legea, ci nu interesele de partid și de grup.

În practică, ISJ Mehedinți aplică o altă regulă: „noi decidem, fără explicații”. Nicio listă publică de candidați, nicio transparență, niciun criteriu. Doar „detașări în interesul învățământului”, în fapt detașări în interesul fidelizării politice și posibil vânzări efective de posturi.

De altfel, conform Codului administrativ și Legii 161/2003 privind prevenirea conflictelor de interese, orice rudenie de grad apropiat între conducerea unei instituții și persoane care prestează activități în acea instituție – fie și ca muncă în folosul comunității – trebuie evaluată obiectiv. Faptul că domnul Harcău Marian Sorin,  condamnat penal în februarie 2025, prestează muncă neremunerată chiar în subordinea Inspectorului Școlar General, Cristian Harcău – despre care există suspiciuni de rudenie (se pare că este chiar fratele domniei sale) – poate constitui nu doar o incompatibilitate administrativă ci și o formă de control politic mascat.

Și cazul doamnei Drăghia Irina este relevant. Angajarea acesteia, în condițiile în care fratele său este inspector șef adjunct la IPJ Mehedinți, deschide discuția despre favoritism instituțional și relații de tip „baronat local”. Totul pe fondul unei tăceri instituționale complice, pârând că după condamnarea domnului Duicu Adrian, grupul nu a fost destrămat, ci activitatea infracțională a PSD Mehedinți a continuat și de altfel a reușit să acapareze toate instituțiile importante – inclusiv parchetele, inspectoratul de Poliție și pare că încearcă să acapareze și instituțiile juridice, astfel încât grupul infracțional să poată comite infracțiuni și în același timp să se sustragă răspunderii legale.

Așadar, legea există, dar la ISJ Mehedinți pare opțională. În timp ce dascălii competenți sunt ignorați, marginalizați sau chiar hărțuiți, „aleșii” sunt instalați pe tăcute în funcții de conducere, în baza unor decizii luate în spatele ușilor închise.

Republica ”Mehedinți”: cum funcționează sistemul de interese și protecție în educația mehedințeană

Potrivit surselor din sistem, la Orșova și în Mehedinți s-a conturat o rețea bine definită de influență, fidelizare și control, susținută de o combinație de conexiuni politice, relații de rudenie și loialitate necondiționată față de grupul de putere din Mehedinți.

În centrul acestei rețele se regăsesc:

Alin Tomoescu – deputat PSD de Mehedinți, secretar al Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, un apropiat al acestor personaje și, potrivit mai multor surse, unul dintre beneficiarii principali ai acestui sistem clientelar, implicat activ în susținerea politică a numirilor controversate din învățământul județean.

Cristian Harcău – inspector școlar general, cu atribuții directe în aceste numiri, a evitat răspunsurile punctuale despre procedura legală, despre eventualele legături politice, dar și despre implicarea sa în campania electorală a domnului deputat Alin Tomoescu. Sursele noastre, din cadrul partidelor politice, ne-au precizat că numirea fostului ”liberal” Harcău a născut multe nemulțumiri, în rândul membrilor PSD Mehedinți, care au participat și au fost implicați în mai multe campanii politice, însă eforturile acestora au fost marginalizate.  

Mirela Raluca Stoinel – fostă lideră PSD, vizată în trecut de suspiciuni de fraudă la bacalaureat, recent numită în funcție de conducere la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” – Orșova, fără concurs, în ciuda trecutului controversat – efectiv a fost acuzată că ar fi comunicat fiicei baronului local Duicu Adrian, răspunsurile pentru examenul de BAC 2015. De altfel aceasta a fost în centrul mai multor controverse și scandaluri legate de profesionalismul și seriozitatea domniei sale.

Tiberiu Ștefan Vasilcan – numit în aceeași manieră opacă la Clubul Sportiv Școlar Orșova, fără ca publicul să afle dacă au existat alți candidați mai adecvați sau criterii clare de selecție.

Irina Drăghia – angajată în condiții suspecte la ISJ, având legături de familie directe cu un inspector-șef adjunct din cadrul IPJ Mehedinți. Domnișoara Drăghia Irina, în trecut, datorită problemelor de moralitate avute și intervenției Ministrului Educației, nu a putut ocupa postul de director de la Colegiul Național Pedagogic ”Ștefan Odobleja”. Oare, dacă nu a fost demnă de a ocupa postul de director al unei școli, ce ar recomanda-o acum pentru a ocupa un post de inspector la ISJ Mehedinți ?

Toate aceste persoane, precum și altele, par legate între ele printr-un fir roșu de conexiuni personale și loialitate politică, în timp ce profesori cu experiență, integritate și rezultate notabile sunt sistematic ignorați sau chiar îndepărtați.

În loc să fie un garant al echității, meritocrației și performanței, Inspectoratul Școlar Județean Mehedinți pare să fi devenit doar un mecanism de reciclare al aceluiași tip de personaj: obedient, controversat și, mai ales, util partidului.

În acest context, promisiunile de reformă ale noului ministru al Educației devin, în Mehedinți, simple exerciții de imagine, fără impact real asupra unui sistem unde, de ani buni, „câștigă” cine trebuie și efectiv județul Mehedinți pare subjugat intereselor acestor grupuri, care chiar par a fi grupuri infracționale bine organizate.

Concluzie: Mehedinți – un județ captiv între trecutul politic și viitorul sumbru al educației

Ceea ce se întâmplă în județul Mehedinți nu este doar o deviere de la lege și democrație, ci o formă efectivă de captură a statului de drept, în care instituțiile publice, inclusiv cele din educație, sunt transformate în feude personale și politice. În timp ce la București se discută despre reforme, transparență și meritocrație, în teritoriu, vechile rețele se reactivează, se regrupează și funcționează nestingherite, ca niște enclave de putere în afara legii și a democrației.

Inspectoratul Școlar Județean Mehedinți a devenit simptomul unui sistem corupt în profunzime, în care loialitatea politică bate competența, iar interesul personal anulează interesul public. Detașările netransparente, numirile pe criterii obscure, favorizarea rudelor sau apropiaților și tăcerea instituțională față de întrebări legitime nu sunt doar semne de incompetență, ci și dovezi de rea-credință și captură instituțională.

Cazul Orșova este doar un fragment dintr-o imagine mai largă, în care educația este folosită ca monedă de schimb între clanuri politice și mafiote, iar legea este aplicată selectiv – pentru unii cu strictețe, pentru alții cu complicitate.

Întrebarea-cheie rămâne: cine răspunde pentru toate aceste derapaje? Cine va avea curajul să rupă acest cerc vicios, în care un județ întreg este ținut captiv între obediență, frică și lipsă de perspectivă?

Până când structurile centrale ale statului nu vor interveni cu fermitate, Mehedinți riscă să devină nu doar un eșec administrativ, ci o lecție dureroasă despre cum se distruge, pas cu pas, încrederea în școală, în procuratură și în democrație. Pare că doar Tribunalul Mehedinți, încearcă, chiar dacă firav, să reziste influențelor politice și intereselor grupului infracțional și să facă uenori lumină în negura adusă de acești pseudo-profesori și manageri de școală.

Este timpul să cerem răspicat: STOP abuzului de putere din educație !

NOTĂ JURNALISTICĂ: Acest material a fost redactat și publicat în interes jurnalistic legitim, în baza dreptului la informare al cetățenilor și al libertății de exprimare garantate de Articolul 10 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Toate datele prezentate se bazează pe documente oficiale, surse relevante și informații de interes public. Persoanele menționate beneficiază de prezumția de nevinovăție până la pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive.

Leave a Comment

error: Continutul este protejat !!
Scroll to Top