
În județul Mehedinți, examenul de Bacalaureat a fost marcat de o amplă fraudă, în care foști și actuali inspectori și directori școlari, coordonați, cel mai probabil, chiar din sediul Inspectoratului Școlar Județean Mehedinți, au fost implicați în furnizarea de subiecte rezolvate și în asigurarea unui examen favorabil pentru anumiți candidați, probabil în schimbul unor sume de bani.
Cu toate acestea, persoane precum inspectorii școlari generali adjuncți, DD (Danciu Dorina), DG (Dicu George) și inspectorii școlari, RA (Rapcea Alin) și Ciorec Radu, identificați în raportul Ministerului Educației nr. 27/DC/R/12.09.2022, ca fiind implicați, în mod cert, în această fraudă, continuă să ocupe funcții în cadrul Inspectoratului Școlar Mehedinți, ridicând întrebări despre eficacitatea măsurilor de sancționare și despre integritatea procesului educațional din regiune. Conform surselor noastre, acest grup infracțional, este posibil să fi fost coordonat chiar de Inspectorul Școlar General al ISJ Mehedinți, de la aceea vreme, numitul Tomoescu Alin, actualmente deputat PSD și secretar al comisiei de învățământ din Camera Deputaților. Nu este exclus ca, inclusiv actualul inspector școlar general al ISJ MH, domnul Cristian Harcău, să fi fost implicat în această fraudă, motiv pentru care a și fost numit fără concurs, la conducerea ISJ Mehedinți, astfel încât răspunderea penală să fie îngreunată !
Detalii din culisele examenului: cine a fraudat BAC-ul 2022 ?
Frauda de la examenul de Bacalaureat nu este doar un incident izolat, ci reprezintă apogeul unui întreg sistem generalizat de corupție care a subminat și subminează integritatea educației mehedințene. Raportul Ministerului Educației a relevat cum inspectorii și directorii implicați, au permis elevilor să acceseze răspunsurile corecte chiar în timpul desfășurării acestuia. Se pare că acest grup infracțional a mai fost implicat și în alte fraude din sistemul de învățământ: titularizări și angajări ilegale, fraudarea examenului de titularizare, fraudarea concursurilor de director, etc.
Cum s-a realizat accesul la subiectele rezolvate, la CEX 2 ?
Din raportul elaborat de membrii corpului de control al Ministerului Educației, care are la bază chiar înregistrările sistemului de supraveghere, se poate observa că, în sala de multiplicare a subiectelor, la ora ”10.48 secretarul comisiei (n.r. Ciorec Radu, actualmente inspector ISJ MH), în prezența a doi membri (Dicu George și Rapcea Alin – inspectori ISJ MH), multiplică numeroase copii, fără a se putea identifica ce reprezintă acestea. Secretarul dă copiile lui DG şi îi atrage atenția de nenumărate ori “ia-le de aici, nu aici“.” De remarcat este că, în zilele următoare, unul dintre xerocopiatoarele ce erau vizibile în prima zi, a fost mutat într-o altă sală, în care nu funcționa sistemul de supraveghere audio-video, fiind evident că a fost folosit la multiplicarea răspunsurilor oferite cu codurile de anonimizare candidaților din cele două centre de examen.
De altfel, raportul Ministerului Educației, ne arată efectiv cum au ajuns rezolvările la candidați și motivul pentru care au fost identificate lucrări identice la Centrul Zonal de Evaluare din Timișoara: ”Sala 2 – camera 7: Până la distribuirea codurilor de anonimizare candidații nu scriu nimic pe foaia de examen, discută între ei și cu unul dintre asistenți. Codurile de anonimizare se distribuie la ora 10.48 de către Rapcea Alin – în mod nejustificat atât de târziu cu atât mai mult cu cât există un candidat care a predat lucrarea şi a ieşit din examen. După primirea codurilor se observă apariția mai multor foi pe masa unor candidați (relevant candidatul cu nr.12 – banca 2 din rândul de mijloc). Sala 3 – camera 6: Codurile de anonimizare se distribuie la ora 10.51 de către BL (Berciu Livia, director adjunct la școala nr. 14, Severin) deși aceasta nu este numită în decizia emisă pentru această atribuție. După primirea codurilor, se observă apariția mai multor foi pe masa unora dintre candidați (relevant candidatul din banca 1 din rândul de la perete, ora 11:10:30). Sala 7 – camera 6: Codurile de anonimizare se distribuie la ora 10.51 (şase candidați deja au predat lucrările), de către Danciu Dorina, deși aceasta nu era nominalizat pe decizia internă a preşedintelui, ca având această atribuţie. După primirea codurilor se observa apariția mai multor foi pe masa unora dintre candidați (relevant candidatul din banca 2 din rândul de la perete, ora 11.08 care are două foi, altele decât cele anterioare, pe masă). Sala 8 – camera 4: Codurile de anonimizare se distribuie la ora 11.31 (în sala de examen mai sunt cinci candidați), de către BL deşi aceasta nu era nominalizat pe decizia internă a preşedintelui, ca având aceasta atribuţie. Se observă cum candidații primesc și a doua foaie pe lângă cea cu codul de anonimizare. Se observă faptul că membrul comisiei BL, distribuie candidaților și o a doua foaie pe lângă codul de anonimizare” (pagina 23-24 din Raportul Ministerului Educației).
În ciuda dovezilor clare, existente pe înregistrările audio-video, puse la dispoziția Corpului de Control al Ministerului Educației și a implicării reprezentanților inspectoratului școlar în frauda examenului, aceste persoane, sprijinite de Alin Tomoescu, inspectorul școlar general, au continuat să își exercite funcțiile, obținute prin ”detașare în interesul învățământului” și prin trafic de influență, fără a fi trași la răspundere, deci au continuat să fraudeze sistemul educațional mehedințean. În următoarele secțiuni ale anchetei, vom analiza modul în care autoritățile au gestionat aceste nereguli și lipsa de consecințe reale pentru cei responsabili și cum Ministerul și Ministrul Educației, prin inacțiunile sale, considerăm că efectiv, au promovat, la nivelul județului Mehedinți, incompetența profesională și a încurajat fraudarea sistemului educațional.
Lucrările identice de la Bacalaureatul din 2022
O realitate șocantă se referă la numărul alarmant de lucrări identice înregistrat în cadrul CEX 2, la Proba E (d) din 18 august 2022. Concret, raportul Ministerului Educației, la pagina 27 reține: ”Pentru CEX 2 la Proba E (d) din 18.08.2022 au fost înscriși 232 candidați. În ziua examenului au absentat 35 candidați, au rămas în examen 197 candidaţi. Conform listei CZE nr. 3 TM, 101 candidați proveniți din CEX 2 au fost identificați având lucrări identice. Subliniem că, în conformitate cu informațiile furnizate de CZE nr.3 TM lucrările candidaților sunt identice, pe discipline, indiferent de CEX-ul din care provine candidatul. Relevant pentru această afirmație este faptul că la disciplina Anatomie și fiziologie umană, genetică şi ecologie umană, din CEX 1 este 1 lucrare, iar din CEX 2 sunt 23 de lucrări identice.”
Deci, cu toții am văzut, în presă cum doar comisia de la CEX 1, a fost adusă la audieri, în ciuda faptului că sunt mult mai puține fraudele comise, am văzut cum, o persoană care nu se vede pe camerele de supraveghere, era numită ”coordonatorul grupului”, însă în mod inexplicabil cei care se văd clar pe camere, cum, cel mai probabil au multiplicat răspunsurile, chiar la xerocopiatorul din sala de multiplicare, cei care se observă clar că au dus răspunsurile candidaților care au fraudat examenul de BAC 2022 și sunt apropiații inspectorului general, nici nu au fost deranjați de organele de cercetare penală, ridicând astfel suspiciuni asupra seriozității cu care s-a făcut ancheta penală. De altfel, considerăm că este relevant de menționat faptul că, în anul 2018, numita Loredana Tomoescu, prima soție a lui Alin Tomoescu, a fost condamnată definitiv, pentru că a participat la fraudarea examenului de BAC din 2013, aceasta comunicând, privind fraudarea examenului de BAC 2013, chiar din locuința, în care locuia alături de Alin Tomoescu și, în care, din informațiile noastre, inclusiv inspectorul general, a primit mită, în perioada 2019-2022. Un alt aspect important este că, din raportul Ministerului Educației, aflăm că una dintre disciplinele la care s-a fraudat examenul de BAC a fost ”Anatomie și fiziologie umană, genetică şi ecologie umană”, însă organele de cercetare penală nu s-au sesizat că actuala soție/concubină a lui Alin Tomoescu, numita Pantea Steliana, este profesoară de biologie și director la Școala Postliceala Drobeta Turnu Severin. Profesor de biologie este și actualul inspector școlar general al ISJ Mehedinți, care a fost numit prin traficul de influență făcut de Alin Tomoescu, pentru că a fost implicat în campania electorală a acestuia. De altfel din informațiile noastre, există convorbiri, între Simona Tatomir (inspector școlar la ISJ MH, actualmente director, deja pusă sub control judiciar) și Cristian Harcău, legat de un anume elev OAG, care a dat examen la această disciplină și există numeroase conflicte de interese și probe relevante care sunt tolerate. Deci, se pune fireasca întrebare: acești profesori, apropiați ai inspectorului școlar general, au fost sau nu implicați în frauda de la BAC 2022 !? Ar fi putut să facă, într-un termen rezonabil, răspunsurile, la o disciplină apropiată de biologie, profesori de altă disciplină sau efectiv, nu ar fi exclus ca rezolvările să se fi făcut chiar în incinta inspectoratului școlar, de apropiați, sau chiar de soția inspectorului general sau chiar de actualul inspector școlar general, care atunci era inspector adjunct la inspectorat, apoi acestea să fi fost duse la CEX 2, multiplicate, după cum se vede, în mod clar, pe camerele de supraveghere, de către Cioarec Radu, Rapcea Alin și Dicu George. Ulterior au fost duse candidaților de Danciu Dorina, Berciu Livia și Rapcea Alin și de aici au ajuns și la CEX 1 ? Oare nu din acest motiv au fost oprite camerele de supraveghere de pe holuri, astfel încât persoana care a adus rezolvările la CEX 2 să nu poată fi identificată – nu ar fi exclus ca această persoană să fi fost chiar inspectorul școlar general !? Oare de ce doar cei de la CEX 1 au fost puși sub control judiciar și nici un membru de la CEX 2 nu a fost nici măcar audiat și continuă să fraudeze sistemul educațional Mehedințean ?
Aceste aspecte sunt o dovadă clară că examenele nu au fost monitorizate corespunzător și au fost manipulate într-un mod care subminează integritatea întregului proces educațional și de altfel că actuali angajați ai inspectoratului școlar au fost implicați efectiv în fraudă !
Ce înseamnă acest lucru pentru sistemul educațional?
Frauda pe care o indică aceste aspecte certe este mult mai complexă și nu poate să reprezinte simple coincidențe: membri grupului infracțional au fost siguri că au susținerea unor persoane importante și că nu vor răspunde pentru infracțiunile evidente realizate, astfel că nu s-au temut să fraudeze examenul, în ciuda faptului că erau filmați. De altfel opinia noastră este că nu a fost prima dată și nici ultima dată când aceste persoane, care s-au constituit într-un grup infracțional destul de periculos, efectiv au fraudat sistemul educațional mehedințean.
Identificarea unor lucrări identice, în număr atât de mare, sugerează nu doar o problemă de supraveghere a examenelor, dar și o lipsă gravă de responsabilitate din partea comisiei, iar lipsa de măsuri ferme și imediate, din partea Ministeriului și Ministrului Educației și a organelor de cercetare penală sugerează o posibilă favorizare a făptuitorilor și complicitate la fraudarea efectivă a sistemului educațional mehedințean. Mai mult, această situație ridică semne de întrebare cu privire la corectitudinea evaluării educaționale și la capacitatea celor implicați să asigure o atmosferă echitabilă și transparentă pentru toți candidații. Numărul mare de lucrări identice poate să fi fost rezultatul unui sistem bine pus la punct de copiere și multiplicare a răspunsurilor, o practică care, în mod normal, ar trebui să fie imposibil de realizat într-un examen național, deci demonstrează că vorbim de un grup infracțional bine organizat, care efectiv nu se teme de rigorile legii și ar fi capabil să facă orice pentru a se îmbogății fără justă cauză, pe spinarea sistemului educațional.
Protecția celor implicați și lipsa de răspundere a acestora
Raportul subliniază și faptul că cei implicați, cum ar fi membrii comisiei, nu au fost trași la răspundere în mod corespunzător, de către inspectorul general și inspectoratul școlar. Aceasta este o problemă majoră care duce efectiv în derizoriu sistemul educațional mehedințean și pune în pericol chiar societatea românească. Protejarea celor care au permis desfășurarea unei fraude atât de bine organizate și extinse este un semnal foarte grav că integritatea profesională a celor din ISJ Mehedinți și din școlile mehedințene nu este o prioritate reală pentru autoritățile locale și centrale. Ne punem fireasca întrebare de ce un ministru sau chiar un procuror închide ochii la asemenea fraude ? Ce mesaje transmite Ministerul Educației și Ministerul Justiției, apărând și ascunzând efectiv aceste fapte antisociale și vădit ilegale ?
Este esențial ca astfel de fraude să fie investigate cu maximă seriozitate și rapiditate, iar măsurile de prevenire și corectare a neregulilor să fie implementate urgent, iar Ministerul Educației, prin actualul ministru ar fi necesar să dispună de îndată, încetarea numirilor, în ”interesul învățământului” a celor implicați și care se văd clar pe camerele de supraveghere și au fost menționați, explicit, în raportul direcției de control. Fără o abordare transparentă și fără sancțiuni clare pentru cei care au facilitat aceste abateri, sistemul educațional va continua să fie subminat de fraude și efectiv sistemul educațional mehedințean va deveni doar o glumă proastă, în care cei care ajuns la absolvire, nu au competențe reale, însă vor ajunge profesori, inspectori sau vor ocupa alte posturi, care nu sunt în concordanță cu pregătirea lor profesională !
Apel la Justiție și Ministerul Educației
Dacă aceste fapte grave vor rămâne nesancționate, învățământul românesc și sistemul juridic își va pierde complet credibilitatea. Candidații care au muncit corect vor fi dezavantajați, iar mesajul transmis generațiilor viitoare va fi unul toxic: în Mehedinți, frauda este acceptată și protejată la nivel înalt !
Având în vedere lipsa măsurilor ferme până în prezent, este crucial ca societatea civilă, presa și instituțiile independente să continue să exercite presiune pentru clarificarea acestor fapte reprobabile. Dacă Ministerul și Ministrul Educației și organele de cercetare penală rămân pasive, acest precedent va încuraja noi fraude și va afecta profund încrederea în sistemul educațional.
Doar prin transparență și presiune publică putem opri acest fenomen! Solicităm public Ministerului Educației și autorităților judiciare să intervină urgent, să sancționeze vinovații și să asigure că asemenea practici nu se vor mai repeta. Dacă tolerăm corupția în educație, distrugem viitorul unei generații întregi!
Să nu lăsăm această fraudă să fie uitată și nepedepsită !
Note:
Precizăm că am solicitat domnului Ministru, Ministerului Educației și Camerei Deputaților, puncte de vedere, însă până la ora publicării articolului nu am primit nici un răspuns.
Am avut și o discuție cu actualul inspector general al ISJ Mehedinți care a precizat că ”Toată echipa inspectoratului școlar este numită prin detașare în interesul învățământului …” ”Detașarea eu știu că se face în baza legii 53 respectiv Codul Muncii”
Frauda de la CEX 1 este disponibilă aici si pe eParadigme.ro
Frauda de la CEX 2 a mai fost publicată și pe Educație prin lectură
