Educația incluzivă

Prof. Ana-Maria Drăgoi, Trainer Asociatia Culturala Branart

Semnificația și conceptul de INCLUDERE

Incluziunea se referă la crearea unui mediu (la locul de muncă, la școală, în societate,…) în care toți oamenii sunt cu adevărat bineveniți, apreciați și respectați – pentru tot ceea ce sunt – indiferent de diferențe. Incluziunea nu este același lucru cu toleranța. Nu înseamnă să suporți oamenii care sunt diferiți, ci mai degrabă înseamnă acceptare deplină.

Incluziunea este acțiunea sau starea de a include sau de a fi inclus în cadrul unui grup sau al unei structuri. Înseamnă, de asemenea, acțiunea de a include pe cineva sau ceva ca parte a unui grup, a unei liste etc.

Incluziunea este atât un proces, cât și un rezultat al înțelegerii, acceptării și valorizării diferențelor în rândul copiilor și tinerilor din școlile de astăzi. Ea este, potențial, atât un proces, cât și un rezultat pentru realizarea justiției sociale și a echității în societatea noastră.

Incluziunea reprezintă acceptarea tuturor oamenilor, indiferent de diferențele dintre ei. Este vorba despre aprecierea oamenilor pentru ceea ce sunt și pentru competențele lor, mai degrabă decât pentru modul în care merg, vorbesc sau chiar se comportă. Incluziunea permite, de asemenea, oamenilor să aprecieze diferențele dintre ei, apreciind faptul că fiecare persoană este unică în creativitatea sa.

Ce este educatia incluziva?

Educatia incluzivă înseamnă un mediu de învățare eficient pentru toți elevii, inclusiv pentru copiii cu dizabilități, pentru cei care sunt discriminați din cauza condiției sociale, a originii etnice, a mediului cultural, a sexului și a orientării sexuale. Potrivit UNESCO, educația incluzivă este văzută ca fiind “un proces de abordare și de răspuns la diversitatea nevoilor tuturor elevilor prin creșterea participării la învățare, la culturi și comunități și prin reducerea excluderii din educație și din cadrul educației”. Fondul de urgență al Organizației Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) se străduiește ca toți copiii să aibă acces echitabil la educație, ca un drept fundamental al omului.

Convingerea că fiecare copil are dreptul la o educație de calitate, care să respecte și să promoveze demnitatea și dezvoltarea optimă a acestuia, se află în centrul abordării UNICEF privind drepturile omului în domeniul educației.

Învățarea incluzivă oferă tuturor elevilor acces la opțiuni de învățare flexibile și la căi eficiente pentru atingerea obiectivelor educaționale în spații în care aceștia au un sentiment de apartenență. Într-un mediu de educație incluzivă, toți copiii, indiferent de abilități sau dizabilități, învață împreună în aceeași clasă adecvată vârstei. Acesta se bazează pe înțelegerea faptului că toți copiii și familiile sunt valorizați în mod egal și merită să aibă acces la aceleași oportunități.

Incluziunea implică un proces de reformă sistemică care încorporează schimbări și modificări ale conținutului, metodelor de predare, abordărilor, structurilor și strategiilor în educație pentru a depăși barierele cu o viziune care servește pentru a oferi tuturor elevilor de intervalul de vârstă relevant cu o experiență de învățare echitabilă și participativă și mediu care să corespundă cel mai bine cerințelor și preferințelor acestora.

Excluderea

Excluderea este utilizată pentru a descrie procesul care are loc atunci când unui elev i se refuză accesul la participarea la școală. Aceasta include lucruri precum accesul la curriculum, accesul la grupurile de prieteni, accesul la timpul profesorului și așa mai departe (Booth, 1996).

Segregarea

Segregarea are loc atunci când elevii cu dizabilități sunt educați în medii separate (clase sau școli) concepute pentru elevii cu deficiențe sau cu o anumită deficiență. Segregarea este acțiunea de a separa, în special atunci când se aplică la separarea oamenilor în funcție de rasă. Un exemplu de segregare este atunci când copiii afro-americani și cei caucazieni au fost obligați să frecventeze școli diferite.

Segregarea generează:

✓ un sentiment de inferioritate în ceea ce privește statutul copilului în cadrul comunității, care îi poate afecta emoțional și dezvoltarea cognitivă.

✓ Lipsa de încredere, de motivație și de pozitivitate. așteptări pentru realizări sunt produsul mediului de învățare segregat (Stainback, Stainback și Forrest, 1989).

Integrarea

Elevii sunt plasați în școli sau în medii educaționale cu colegii de vârstă similară, dar mediul fizic, cultura școlară și pedagogia rămân neschimbate. Acest lucru limitează capacitatea elevului de a se dezvolta pe deplin acces sau de a participa la învățare. Integrarea nu este neapărat un pas spre incluziune.

Includerea

Fiecare copil are dreptul de a fi sprijinit de comunitate să crească, să învețe și să se dezvolte în primii ani de viață și, atunci când ajunge la vârsta școlară, să meargă la școală și să fie bine primit de profesori și colegi deopotrivă.

Educația incluzivă este atunci când toți elevii, indiferent de abilitățile lor, sunt plasați în clase de educație generală adecvate vârstei lor, în școli din propriul cartier pentru a beneficia de instruire de înaltă calitate, intervenții, și sprijin care să le permită să aibă succes în clasă.

Leave a Comment

error: Continutul este protejat !!
Scroll to Top