Guvernarea în era fragmentării politice: provocările formării unui nou guvern

Alegerile prezidențiale și parlamentare din noiembrie și decembrie 2024 au marcat o nouă etapă în politica românească și au dezvăluit un peisaj parlamentar fragmentat și un duel prezidențial extrem de tensionat între doi candidați din colțuri politice opuse. În cadrul alegerilor parlamentare, rezultatele indică un parlament diversificat, în care nu există o majoritate clară, deci va fi foarte greu de realizat o majoritate parlamentară.

Alegerile prezidențiale din 24 noiembrie au adus în prim-plan două figuri politice importante: Elena Lasconi (USR) și Călin Georgescu (independent), iar formarea unui guvern stabil devine o provocare semnificativă și depinde foarte mult și de rezultatul din finala pentru desemnarea președintelui României. În acest context, partidele vor trebui să negocieze alianțe complexe, cu scopul de a asigura stabilitatea politică și guvernamentală pentru următorii ani, majoritate care va fi extrem de fragilă, însă poate să fie benefică dezvoltării reale a comunităților românești.

Impactul alegerilor prezidențiale asupra negocierilor parlamentare

În România, președintele joacă un rol semnificativ în formarea guvernului, chiar dacă nu este implicat direct în conducerea executivului. Așadar, rezultatul alegerilor prezidențiale din 2024 va avea o influență considerabilă asupra procesului de negociere între partidele din Parlament.

În confruntarea de pe 8 decembrie 2024, pentru alegerile prezidențiale se vor confrunta:

1. Călin Georgescu: candidat naționalist și eurosceptic

Dacă Călin Georgescu ar câștiga alegerile prezidențiale, România ar avea un președinte mai conservator și eurosceptic, cu un discurs naționalist. Acesta ar favoriza o coaliție mai mult naționalistă, formată probabil din AUR, SOS România, POT și PSD.

  • Impact asupra negocierilor: În acest scenariu, Georgescu ar încuraja politici economice protecționiste și de izolare mai mare față de Bruxelles, ceea ce ar crea o distanțare de valorile pro-europene promovate de PNL și USR. Președintele ar putea susține o guvernare mai puțin dependentă de instituțiile europene, iar o parte dintre aceste partide ar prefera o politică externă mai mult în favoarea suveranității naționale, punând presiune pe guvernul care ar fi mai eurosceptic.
  • Cum poate influența președintele negocierile? Călin Georgescu ar juca un rol cheie în consolidarea unei majorități parlamentare cu AUR, SOS România și POT, dar și cu PSD, care astfel ar rămâne la guvernare. În același timp, Georgescu ar fi capabil să limiteze influența PNL și USR, împingând guvernul spre politici naționaliste. De asemenea, el ar putea întări susținerea pentru legile care protejează industria locală și resursele interne, în detrimentul abordărilor economice deschise și liberalizante.

2. Elena Lasconi – candidatul pro-european

Dacă Elena Lasconi ar câștiga alegerile prezidențiale, România ar avea un președinte care promovează ferm valorile pro-europene, cum ar fi integrarea mai profundă în Uniunea Europeană și adoptarea de politici economice liberale și de reformă. În acest scenariu, Lasconi ar sprijini o coaliție stabilă între partidele pro-europene: USR, PNL, PSD și UDMR.

  • Impact asupra negocierilor: Lasconi ar avea un rol important în medierea divergențelor dintre aceste partide, având în vedere diferențele ideologice între USR și PSD, respectiv între PNL și PSD. În plus, ca președinte pro-european, ar putea influența indirect politica externă și deciziile economice, având în vedere că România ar trebui să rămână un partener puternic al Uniunii Europene.
  • Cum poate influența președintele negocierile? În acest caz, președintele ar putea acționa ca un mediator între PNL, USR și PSD, având autoritatea morală să promoveze un consens. Ar fi, de asemenea, capabil să sprijine inițiativele de reformă ale guvernului, mai ales în domenii precum justiția și economia. Totuși, tensiunile interne din coaliție (mai ales între PNL și PSD) ar putea duce la blocaje legislative.

De altfel, influențe, în scenariul, în care Călin Georgescu va deveni președinte, este necesar să clarificam pozițiile AUR și POT și impactul acestora asupra negocierilor

AUR și POT sunt două partide cu viziuni puternic naționaliste și conservatoare, cu un euroscepticism pronunțat și o tendință de a promova politici economice protecționiste.

AUR (Alianța pentru Unirea Românilor):

  • Poziția politică: AUR susține suveranitatea națională și este euro-sceptic. Partidul promovează politici economice protecționiste, sprijinind în mod special industria națională și reducerea dependenței de piețele externe.
  • Provocări în guvernare: În cadrul unei coaliții cu PNL și USR, AUR ar putea întâmpina dificultăți majore, având în vedere diferențele fundamentale în viziunea economică și externă. De exemplu, PNL și USR susțin deschiderea piețelor și integrarea mai profundă în structuri internaționale, în timp ce AUR ar prefera o politică mai protecționistă și mai puțin dependentă de Bruxelles.

POT (Partidul Oamenilor Tineri):

  • Poziția politică: POT este un partid cu o viziune naționalistă și conservatoare, cu accente puternice pe susținerea comunităților rurale și protejarea economiei interne. Este mai puțin activ pe tema euroscepticismului, dar sprijină o autonomie mai mare pentru statul român în fața influenței externe.
  • Provocări în guvernare: Similar cu AUR, POT ar prefera politici economice protecționiste și ar avea dificultăți în a se alinia la pozițiile liberale ale PNL sau USR, care susțin o deschidere mai mare a economiei și integrarea europeană. Totuși, POT ar putea accepta unele compromisuri economice și sociale pentru a sprijini o coaliție cu PNL și USR, atâta timp cât sunt respectate principiile lor fundamentale de protejare a resurselor naționale.

Dificultățile formării unui guvern minoritar

Formarea unui guvern minoritar este întotdeauna un proces delicat, având în vedere că aceasta presupune obținerea sprijinului parlamentar constant de la partidele care nu fac parte formal din coaliție. Deși este teoretic posibilă, guvernarea minoritară implică riscuri semnificative.

Exemple istorice:

  • În 2016, guvernul Dacian Cioloș a fost susținut de o majoritate parlamentară informală, dar din cauza lipsei unei coaliții clare, guvernul a avut o guvernare limitată și neperformantă.
  • În Germania, guvernele minoritare au avut succes pe termen scurt, dar au avut dificultăți în implementarea unor reforme majore, deoarece fiecare decizie necesită negocieri suplimentare și compromisuri care pot duce la instabilitate.
  • În Spania, guvernele minoritare s-au confruntat cu blocaje legislative din cauza divergențelor interne între partidele aflate la guvernare și opoziția puternică din Parlament.

Provocările unui guvern minoritar în România:

  • Riscul de instabilitate politică: Dacă niciun partid nu reușește să formeze o majoritate clară, guvernul minoritar va depinde de sprijinul ad-hoc al altor partide, iar acest lucru poate duce la o guvernare fragilă.
  • Blocaje legislative: În cazul unei coaliții care include partide cu viziuni economice și sociale radical diferite, cum ar fi USR și AUR, ar putea apărea blocaje în adoptarea unor legi cheie, în special pe teme economice și sociale.

Previziuni asupra stabilității pe termen lung

În funcție de cine va câștiga alegerile prezidențiale și de formarea coaliției guvernamentale, stabilitatea pe termen lung a guvernului va depinde mult de capacitatea partidelor de a ajunge la compromisuri și de a gestiona divergențele interne. Într-o coaliție cu AUR și POT, riscurile de instabilitate ar fi ridicate datorită diferențelor ideologice fundamentale. Dacă guvernul nu poate funcționa eficient din cauza divergențelor interne, nu este exclus ca să asistăm la crize politice și chiar la anticiparea unor noi alegeri.

În schimb, o coaliție pro-europeană (USR, PNL, PSD și UDMR) ar putea să aducă stabilitate politică pe termen lung, dar și această variantă va necesita o gestionare foarte atentă a tensiunilor interne, în special între USR și PSD, pentru a asigura un mandat de guvernare funcțional, deci deciziile politice actuale sunt dificile și divergențele sperăm să aducă progres, în favoarea dezvoltării comunităților românești.

Scenarii posibile de formare a Guvernului României

1. Dacă Elena Lasconi câștigă alegerile prezidențiale (USR)

Elena Lasconi, reprezentantă a USR, ar aduce un președinte pro-european și reformist, iar guvernul va trebui să reflecte aceste valori. În acest scenariu, partidele pro-europene (USR, PNL, PSD, UDMR) ar putea negocia alianțe pentru a forma un guvern stabil. Având în vedere că Lasconi ar reprezenta un echilibru între reforma economică și viziunea internațională, o coaliție pro-europeană ar fi mai ușor de realizat.

Alianțele posibile:

  1. USR + PNL + PSD + UDMR (aproximativ 58,9% în Camera Deputaților, 58,3% în Senat)
    1. Această coaliție ar forma o majoritate confortabilă și stabilă în Parlament, dar ar include o diversitate ideologică semnificativă (îmbinând reformismul pro-european al USR, cu tradiția social-democrată a PSD și liberalismul PNL).
    1. Provocare: Compromisurile între partidele cu viziuni economice și sociale diferite ar putea duce la tensiuni, dar totuși ar putea asigura stabilitate și continuitatea în politica externă pro-europeană. De altfel, anterior un asemenea guvern nu a fost posibil, PNL și PSD scoțând USR de la Guvernare, tocmai datorită acestor neînțelegeri.

Guvernul ar fi majoritar în acest scenariu, chiar și cu divergențele interne, având sprijinul USR, PNL, PSD și UDMR. De asemenea, susținerea externă din partea Uniunii Europene ar fi un avantaj, însă ar fi multe provocări.

Un alt posibil guvern ar putea fi format, ținând cont de votul dat împotriva guvernării PSD, de un guvern format din:

  • USR + PNL + UDMR + AUR + POT (aproximativ 56% în Camera Deputațilorși 57,96% în Senat)
    • Această coaliție ar forma o majoritate solidă în Parlament, având un total de 56% în Camera Deputaților și 57,96% în Senat. În mod teoretic, aceasta ar însemna controlul procesului legislativ și posibilitatea adoptării legislației cheie. Totuși, chiar dacă majoritatea este clară, ar exista provocări semnificative din punct de vedere al compromisurilor politice între partidele componente.
    • Provocare: Economia și politica socială: PNL și USR vor susține politici economice liberale și orientate către piețele internaționale, dar AUR va milita pentru protejarea economiei naționale și a industriilor locale. În acest context, AUR ar putea cere politici protecționiste, care ar intra în contradicție cu viziunea deschisă a PNL și USR. Politica externă: USR și PNL sunt ferme în susținerea Uniunii Europene, iar AUR se opune unei integrare mai profunde în UE, având o viziune de suveranitate națională și independență față de Bruxelles. Aceste divergențe ar putea cauza blocaje în implementarea unor strategii externe comune, mai ales în domeniul apărării, comerțului și politicii externe. Moralitatea socială: Viziunea conservatoare a AUR și POT se poate ciocni de agenda progresistă a USR, care susține egalitatea de șanse, drepturile minorităților și proiectele de justiție socială. Aceste diferențe ar putea genera conflicte pe teme precum drepturile femeilor, LGBTQ+, minoritatea etnică și educația.

Alianța ar putea rezista, fiind formată, în majoritate de partide noi și pentru că ar putea să reprezinte un echilibru între naționalism și pro-europenism. Totuși, în ciuda unei majorități solide în parlament, guvernul ar fi fragil din cauza, lipsei de experiență guvernamentală și a divergențelor ideologice dintre partidele membre. Așadar, chiar dacă există un sprijin numeric suficient pentru a implementa politica guvernamentală, stabilitatea pe termen lung va depinde de maturitatea și capacitatea partidelor de a gestiona tensiunile interne și de a ajunge la compromisuri fundamentale.

De exemplu, în ceea ce privește legislația internă, coaliția ar putea să ajungă la acorduri pe teme de educație sau sănătate, dar să întâmpine dificultăți majore în implementarea unor reforme economice sau de politică externă care sunt divergente între pro-europeni și suveraniști.

2. Dacă Călin Georgescu câștigă alegerile prezidențiale (independent, susținut de partidele naționaliste)

Călin Georgescu, un candidat naționalist și susținut de partide ca AURSOS România și POT, ar reprezenta un președinte orientat mai mult spre politica internă, cu o abordare naționalistă și, posibil, eurosceptică. În acest caz, partidele naționaliste (AUR, SOS, POT), cel mai probabil alături de PSD, ar deveni forțele principale în formarea guvernului. Totuși, Călin Georgescu fiind independent, ar trebui să colaboreze cu partidele din tabăra naționalistă  și inclusiv din tabăra pro-europeană, pentru a obține susținerea parlamentară necesară.

Alianțele posibile:

  1. AUR + SOS România + POT + UDMR (aproximativ 39,3% în Camera Deputaților, 38,4% în Senat)
    1. Această coaliție ar avea un sprijin semnificativ, dar nu ar depăși 50% din voturi în niciuna dintre camere, deci ar fi o coaliție minoritara.
    1. Provocare: Deși ar putea atrage voturi în zonele naționaliste și conservatoare, nu ar fi suficient pentru o guvernare complet stabilă fără ajutorul altor grupuri.
  2. AUR + PSD + SOS România + POT (aproximativ 57,2% în Camera Deputaților, 56,8% în Senat)
    1. Aceasta ar reprezenta o majoritate clară în Parlament și ar putea fi susținută de un președinte Călin Georgescu, oferind o guvernare naționalistă.
    1. Provocare: Coaliția ar fi ideologic diversă (PSD cu tradiția sa social-democrată, AUR cu viziuni naționaliste și anti-UE), iar echilibrarea politicii economice și externe ar putea fi complicată.

În acest caz, Călin Georgescu ar putea forma un guvern majoritar cu sprijinul AUR, PSD, SOS România și POT. De asemenea, va depinde mult de politica internă a Uniunii Europene față de o astfel de guvernare eurosceptică.

Deci, în urma alegerilor parlamentare și prezidențiale din 2024, România se află într-o perioadă de incertitudine politică, cu multiple posibile scenarii de formare a unui guvern. Deși există mai multe opțiuni de alianțe, fiecare dintre acestea vine cu provocări semnificative, atât în ceea ce privește divergențele ideologice, cât și stabilitatea pe termen lung.

Alianțele pro-europene (USR, PNL, PSD, UDMR) ar putea asigura o guvernare mai stabilă din punct de vedere extern, menținând România în centrul proiectului european. Cu toate acestea, tensiunile interne dintre partidele cu viziuni economice și sociale diferite ar putea pune piedici în implementarea unor reforme esențiale. Rămâne de văzut dacă aceste partide vor putea să depășească divergențele și să gestioneze complexitatea unui guvern larg, dar ideologic diversificat.

Scenariile naționaliste, care ar include partide ca AUR, POT, SOS România și chiar PSD, ar duce la o guvernare mult mai protecționistă și eurosceptică. Într-o astfel de configurație, România ar putea să se orienteze mai mult către politici interne, poate chiar la un grad mai mare de izolare față de Uniunea Europeană. Însă, provocările economice și externe, precum și riscurile de instabilitate politică, ar putea pune în pericol coeziunea și eficiența guvernului.

Provocările unui guvern minoritar sunt de asemenea semnificative. Într-un astfel de guvern, partidele vor trebui să negocieze constant, iar orice blocaj legislativ sau criză politică ar putea destabiliza guvernarea. Istoria recentă a guvernelor minoritare din România și din alte state europene arată că, deși sunt posibile, guvernările minoritare se confruntă frecvent cu riscuri de instabilitate și blocaje.

Pe termen lung, stabilitatea guvernului va depinde în mare măsură de abilitatea partidelor de a negocia, de a gestiona divergențele și de a ajunge la compromisuri esențiale pentru bunăstarea României. Indiferent de cine va câștiga alegerile prezidențiale, un proces de guvernare transparent, bazat pe dialog și respect reciproc între partide, va fi esențial pentru dezvoltarea continuă a țării și pentru asigurarea unei politici externe echilibrate.

În concluzie, România intră într-o perioadă de oportunitate politică. O guvernare eficientă va depinde de capacitatea partidelor de a înțelege realitățile interne și externe și de a construi un consens în jurul unor priorități naționale, fără a sacrifica valorile fundamentale ale democrației și stabilității economice.

Leave a Comment

Scroll to Top