Învățământul mehedințean sub asediul mitei: rădăcinile corupției și rețelele de influență

Într-o lume ideală, școala ar fi necesar să fie sanctuarul înțelepciunii și integrității, un loc unde viitorul este modelat de pasiunea pentru educație. Când vorbim despre învățământ, automat ne gândim la săli de clasă, cărți, profesori dedicați și manageri profesioniști. În Mehedinți sanctuarul acesta a fost asediat și este la un pas să fie distrus. Sistemul educațional mehedințean, s-a transformat într-o piață de influență, corupție și afaceri murdare, în loc să fie un loc al luminării și al progresului.  

Imaginează-ți că dai peste o poveste care pare desprinsă dintr-un roman: un director prins în flagrant primind mită pentru angajarea unei persoane ! Dar acesta nu este doar un capitol fictiv, ci o realitate tulburătoare care afectează realitatea educațională actuală. Cine ar fi crezut că, învățământul mehedințean ar putea deveni scena unui thriller de corupție? Din păcate, recentul scandal de mită, în care a fost implicat directorul de la CJRAE-MH, ne arată că realitatea este mult mai înfricoșătoare decât orice film sau de orice ne-am putea imagina. Acest scandal nu este doar un incident izolat, ci se pare că face parte dintr-o rețea de corupție și influență, bine pusă la punct.

Alăturați-vă în dezvăluirea acestui complot, în care vom încerca să descoperim cine sunt cei implicați, care au transformat școlile în piețe de influență și putere.

Școala corupției: lecția de mită și recunoaștere a vinovăției la CJRAE-MH

Visul fiecărui copil și al fiecărui adult este să trăiască într-o lume în care valorile și munca sunt apreciate și respectate. Într-un sistem educațional ideal, profesorii își imaginează un loc unde profesionalismul și pasiunea sunt recunoscute, iar directorii de școală speră să contribuie la formarea unei comunități bazate pe principii morale autentice. Din păcate, în Mehedinți, acest ideal pare tot mai departe de realitate, transformând visul de a deveni dascăl într-un coșmar al corupției.

Pe 12 iunie 2024, directorul Centrului Județean de Resurse Educaționale din Mehedinți a fost prins în flagrant, de către Direcția Națională Anticorupție – Craiova, primind mită suma de 5500 de lei pentru angajarea unui consilier școlar. Deși a susținut inițial că este victimă a unui complot orchestrat de anumite persoane, cu ajutorul DNA Craiova, ulterior directorul și-a recunoscut fapta, făcând acord de recunoaștere a vinovăției, posibil pentru a primi o pedeapsă mai mică și pentru a nu fi descoperite și alte infracțiuni și pentru a-i apăra, cel mai probabil, pe cei care au promovat-o ilegal, în funcția de director al Centrului Județean de Resurse Educaționale, prin trafic de influență, abuz de funcție și prin obținerea unor foloase necuvenite. Acordul de recunoaștere a vinovăției se va judeca la Tribunalului Mehedinți, în cadrul dosarului nr.  3310/101/2024, ce are obiect ”sesizarea cu acordul de recunoaștere a vinovăției (art.483 NCPP) art.289 alin.1 C.p. cu aplicarea art.6 din Legea nr.78/2000”, dosar în care s-a amânat pronunțarea pentru data de  31.07.2024. Sperăm ca decizia instanței să fie una în conformitate cu legea. În această situație, cel mai probabil, vom avea și o primă condamnare, a celor care, fără a avea competențe demonstrate, au contribuit la distrugerea învățământului mehedințean și confundă sistemul de învățământ cu propria feudă.

Lovitura legii penale: cum amenință codul penal viitorul corupților din educația mehedințeană

Conform codului penal, infracțiunea de mită, prevăzută la art. 289, se pedepsește cu  închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârșit fapta. De altfel, acest articol este necesar să se coroboreze cu prevederile art. 168, alin 7, din Legea 198/2023, care prevede că  ”nu poate ocupa/exercita o funcție didactică de predare, de îndrumare și control, didactică auxiliară, administrativă sau orice activitate didactică sau de conducere în sistemul de învățământ preuniversitar persoana care a fost condamnată penal definitiv pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni contra vieții, integrității corporale sau sănătății, contra libertății persoanei, rele tratamente aplicate minorului, hărțuire, trafic de minori, proxenetism, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, luare și dare de mită, trafic de influență, fals și uz de fals, furt calificat, pentru care nu a intervenit reabilitarea.”

Ținând cont de acordul de recunoaștere al vinovăției, de prevederile art. 289 din Codul Penal, care se coroborează cu prevederile art. 7 din Legea 78/2000, care prevede majorarea pedepsei cu o treime, dar și de prevederile art. 480 Codul de procedură penală, care prevede, la alineatul 4), că: ”inculpatul beneficiază de reducerea cu o treime a limitelor de pedeapsă prevăzute de lege în cazul pedepsei închisorii”, probabil vom asista la o condamnare cu suspendare, pentru minim 3 ani, dar și la interzicerea ”exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică ori de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârșit fapta”, deci, este posibil, dacă se va respecta legea, să asistăm la o importantă ”lovitură”, dată membrilor grupului infracțional, coordonat de anumiți reprezentanți din ISJ Mehedinți, prin care au acaparat efectiv sistemul educațional și folosesc resursele acestui sistem în scopuri personale și de grup.

În o cauză asemănătoare, însă pentru dare de mită, care se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7, pentru două persoane, conform unui comunicat al DGA Arad, din data de 25 iulie 2024, ”s-a stabilit o pedeapsă de 2 ani de închisoare cu suspendare sub supraveghere a executării și pedeapsa complementară privind dreptul de a fi ales în autoritățile publice sau în orice alte funcții publice și dreptul de a ocupa o funcţie care implică exercițiul autorității de stat, cu obligativitatea prestării muncii neremunerate în folosul comunității pe o durată de 70 de zile.”, deci în cazul de față pedeapsa va fi necesar să fie cel puțin asemănătoare, astfel încât să fie și un model, de ceea ce se întâmplă dacă, un funcționar public sau asimilat acestuia, abuzează de funcție și consideră că este normal să solicite foloase necuvenite pentru a-și îndeplini minimele atribuții de serviciu.

Înțelegeri dubioase: cum s-au împărțit posturile de inspectori și directori în Mehedinți în anul 2023 ?

La data de 16 august 2023, Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Mehedinți s-a întrunit pentru a desemna, prin ”detașare în interesul învățământului”, directorii pe posturile vacante sau aflate în litigiu. Cu toate acestea, ISJ Mehedinți a ignorat propria procedură și nu a aplicat criterii clare de selecție, generând suspiciuni majore în legătură cu numirile efectuate la diverse instituții, inclusiv la Liceul de Arte din Drobeta Turnu Severin, Școala Gimnazială nr. 3 Drobeta Turnu Severin, Școala Gimnazială Greci, Școala Gimnazială Gruia, Școala Gimnazială Șimian, Școala Gimnazială Dimitrie Grecescu din Drobeta Turnu Severin, Centrul Județean de Resurse Educaționale și Școala Gimnazială Grozești. La această unitate, postul ocupat anterior prin concurs, până în anul 2026, a fost eliberat abuziv și ilegal, prin falsuri și uz de fals, fiind angajat ulterior un apropiat al lui Alin Tomoescu și Rapcea Alin, care nu îndeplinea condițiile legale de ocupare a postului. De altfel au fost numiri controversate și pentru mai multe funcții de inspectori școlari, fiind numite, inclusiv persoane care au fost implicate în frauda de la BAC 2022.

În procesul verbal și în hotărârea nr. 472 din 16 august 2023 a Consiliului de Administrație, din cadrul ISJ Mehedinți, deciziile privind numirile nu au fost motivate în niciun fel, susținându-se în repetate rânduri că aceasta a fost voința inspectorului general, Alin Tomoescu, care ar avea prioritate, în detrimentul prevederilor și procedurilor legale. Este vizibil că anumite persoane au fost numite, pe funcții/posturi de directori școlari, tocmai pentru a comite ilegalități și infracțiuni, astfel cum au constatat și procurorii DNA Craiova, în cazul directorului de la CJRAE Mehedinți, prin în flagrant primind mită. Relevantă este și ordonanța de declinare a competenței, către DNA Craiova, emisă la data de 09.02.2024, de către procurorii din cadrul Parchetului de pe Lângă Judecătoria Dr. Tr. Severin prin care, la pagina 2, s-a reținut: ”astfel, prin numirea noului director al Școlii Gimnaziale Grozești, Dicu Andrei, persoană care a aderat la grupul infracțional organizat și coordonat de numitul Tomoescu Ion Alin, în calitate de inspector școlar general, putând să se continue cu angajările ilegale prin trafic de influență, primirea de foloase necuvenite și cu scopul de a folosi ilegal banii Școlii Gimnaziale Grozești, sume de bani obținute din proiecte finanțate din fonduri europene”.  

Analiza numirilor de directori efectuate de ISJ Mehedinți relevă un model de transparență deficitar și încălcări repetate ale legii. Numirile realizate la anumite școli și pe anumite posturi, se pare că au fost făcute pentru a permite continuarea angajărilor ilegale, traficului de influență și fraudelor financiare, fiind menținute în funcție, persoane implicate în grupuri infracționale, care se pare că sunt coordonate de Alin Tomoescu. Din motive, încă neelucidate, aceste persoane, încă mai sunt menținute în funcție, în mod ilegal, iar inspectorul general, în ciuda responsabilității implicate de funcție se consideră ”iresponsabil” de consecințele acțiunilor sau inacțiunilor sale, cu toate că scandalurile din mandatul său sunt unice și fără precedent în istoria învățământului mehedințean. Se mai poate observa că în comiterea infracțiunilor și fraudelor sunt implicați, de obicei, cei care nu promovează concursurile naționale și care sunt dispuși să facă compromisuri și să comită ilegalitati, mai ales că altfel nu ar putea obține posturi în învățământ.

Criza educației: impactul corupției asupra elevilor și profesorilor

Corupția din sistemul educațional nu afectează doar funcțiile de conducere, ci se răspândește în întreaga structură a școlilor și se răsfrânge asupra elevilor și profesorilor, pe care îi afectează în mod profund. Imaginează-ți cum arată o școală în care promisiunile de promovare și avansare sunt făcute doar pe baza șpăgilor și favorurilor de orice natura, în loc să fie bazate pe merit și performanță. Elevii, care ar trebui să fie în centrul întregii activități educaționale, se confruntă cu o competiție neloială, unde succesul lor nu depinde de eforturile și realizările proprii, ci de relațiile influente ale părinților lor. Pe de altă parte, profesorii sunt privați de motivația și satisfacția profesională pe care o aduce recunoașterea meritului. Ei observă cum locurile de muncă și resursele sunt distribuite în mod nedrept, bazându-se pe afaceri dubioase, și nu pe competență și dedicare. În loc să se concentreze pe îmbunătățirea lecțiilor și pe sprijinirea elevilor, sunt nevoiți să navigheze într-un sistem opac, unde chiar și realizarea unui simplu proiect educațional necesită mai mult decât un plan de lecție bine gândit. Astfel, corupția nu doar că subminează învățământul, dar transformă școala într-o arenă de luptă pentru resurse și poziții, în detrimentul unei educații de calitate.

Întrebări deschise: ce viitor mai rămâne pentru educația mehedințeană ?

Pe măsură ce sistemul educațional din Mehedinți se prăbușește sub presiunea corupției și influenței politice, întrebările care se ridică sunt tot mai alarmante. Ce viitor le oferim elevilor noștri dacă valorile morale și etica profesională sunt înlocuite de interese personale și abuzuri? Cum putem construi o societate educațională bazată pe integritate dacă cei care ar trebui să fie modele de urmat sunt implicați în activități ilicite?

Putem compara acest sistem educațional cu o clădire fragilă, care se prăbușește treptat sub greutatea fraudei și a inserției neadecvate a politicului. Elevii noștri sunt cei care suferă cel mai mult în această situație, deoarece nu primesc educația de calitate pe care o merită.  Imaginează-ți că ai construi o casă pe nisip, în loc să o construiești pe o fundație solidă de beton. Aceasta este situația în care se află sistemul educațional din Mehedinți. Valorile morale și etica profesională ar trebui să fie temelia pe care se construiește educația, dar, în schimb, acestea sunt înlocuite de interese personale și abuzuri.

Elevii noștri au nevoie, mai mult ca oricând, de modele de urmat, de profesori și lideri educaționali integri și dedicați. Dar cum putem să le oferim acestora educație atunci când mulți dintre cei care ar trebui să fie modele sunt implicați în activități ilegale și corupte? Este ca și cum am încerca să construim o casă solidă pe un teren instabil.  Este crucial să ne întrebăm nu doar despre efectele imediate ale corupției, ci și despre impactul pe termen lung asupra generațiilor viitoare. Dacă nu intervenim acum, vom continua să construim pe nisip și să ne confruntăm cu consecințele în viitor.

Răspunsurile la aceste întrebări pot fi complicate și pot necesita o reformă profundă a sistemului educațional. Dar nu putem ignora faptul că transparența și responsabilitatea trebuie să devină pilonii de bază ai educației, inclusiv în Mehedinți. Ca să ne asigurăm că elevii noștri primesc educația de calitate pe care o merită, trebuie să creăm un sistem în care toți cei implicați în educație sunt responsabili și transparenți în acțiunile lor. Doar astfel putem construi o societate educațională bazată pe integritate, moralitate și valori autentice și să oferim un viitor mai bun pentru generațiile viitoare.

Școala “cumpărată”: cum corupția transformă învățământul într-o afacere

Se spune că învățământul ar trebui să fie ca un loc magic în care visurile copiilor se împlinesc, unde ei pot crește și învăța fără să fie nevoiți să le vândă pe bani puțini. Situația corupției în sistemul educațional din Mehedinți ne amintește de o comedie neagră în care toți actorii par să fi uitat replicile corecte. Deși ne-am dori să fim martorii unei piese mai optimiste, trebuie să recunoaștem că sistemul nostru educațional a fost, din păcate, subiectul unui scenariu grotesc, regizat de cei care ar fi trebuit să fie promotorii schimbării pozitive.

Nu știm cu siguranță când cortina se va ridica și va dezvălui momentul în care se va face lumină și dreptate și nici momentul când se va instaura o nouă eră de transparență și integritate. Până atunci, să nu uităm că cea mai importantă lecție pe care o putem învăța din acest haos este că schimbarea nu va veni niciodată de la sine. Este necesar să fim curajoși și să ne angajăm sincer în acțiuni care să ducă la un sistem educațional în care educația să fie, într-adevăr, cheia succesului și nu un obiect de corupție.

Leave a Comment

Scroll to Top