
Tehnologie și predare activă: Misiune de predare Erasmus+ în Alicante
În luna mai 2025, un formator al Asociației Active Yourope din Craiova, a participat la o misiune de predare internațională organizată în orașul Alicante, Spania, în cadrul proiectului Erasmus+, numărul 2024-1-RO01-KA121-ADU-000230728. Mobilitatea, desfășurată în parteneriat cu organizația gazdă Associació Educativa i Cultural Blue Beehive, a avut ca obiectiv principal dezvoltarea profesională a personalului din educația adulților, prin explorarea metodelor inovatoare de predare centrate pe învățarea bazată pe joc și integrarea tehnologiilor digitale.
Pe parcursul celor șase zile de activități, formatorul român a susținut și facilitat sesiuni pedagogice structurate în opt module, abordând teme precum teoria motivației, gamificarea procesului educațional, utilizarea realității augmentate și virtuale în învățare, precum și dezvoltarea de activități colaborative axate pe gândirea critică. Participanții au fost implicați în activități interactive precum escape rooms digitale, scenarii narative interactive, provocări în aer liber și simulări AR/VR, toate proiectate pentru a stimula implicarea cognitivă și colaborarea.
În cadrul sesiunilor de formare au fost utilizate multiple instrumente digitale, printre care Genially (pentru prezentări interactive), Kahoot (pentru evaluări în timp real), Twine (pentru construcția de narațiuni educaționale), Breakout EDU și ActionBound (pentru jocuri și provocări educative), GooseChase.com (pentru organizarea de jocuri educaționale), ReadyPlayer.me (pentru crearea de avataruri 3D), Meshy.ai (pentru generarea de modele 3D), Thingiverse (pentru descărcarea de resurse 3D) și Mixamo.com (pentru animarea modelelor 3D).
În cadrul sesiunilor de formare, formatorul a demonstrat competență în proiectarea de lecții gamificate adaptate nevoilor cursanților adulți, dezvoltarea de module narative, precum și integrarea instrumentelor digitale pentru a transforma conceptele teoretice în experiențe concrete. Reflecția pedagogică zilnică, feedbackul mentorului spaniol și evaluarea prin rubrici standardizate au contribuit la ajustarea și optimizarea strategiilor didactice în timp real.
Această mobilitate a permis o aprofundare substanțială a competențelor de evaluare formativă, proiectare a conținutului educațional interactiv și facilitare a învățării colaborative. În urma acestei experiențe, cunoștințele dobândite vor fi aplicate în activitatea de formare desfășurată în România, prin crearea de resurse educaționale inovatoare, organizarea de sesiuni interne de diseminare și consolidarea unui cadru de învățare motivant pentru adulți.
Astfel de inițiative sprijină internaționalizarea competențelor formatorilor, promovând metode de predare moderne și adaptate nevoilor actuale ale educației adulților.