Eliminarea inechităților în angajările din învățământ: soluții pentru profesionalizare și meritocrație

Într-o perioadă în care transparența, meritocrația și respectarea principiilor și valorilor educaționale reprezintă o prioritate națională, încălcările legale în procesul de titularizare și numire pe posturi  sau catedre din învățământ sau chiar pe funcții de conducere continuă să genereze controverse și să submineze imaginea sistemului educațional românesc. Deciziile neconstituționale și practicile netransparente, luate de Ministerul Educației, prin Inspectoratele Școlare Județene, pe care efectiv le-au politizat și acaparat cu persoane cu probleme grave de profesionalism și moralitate, aduc prejudicii nu doar cadrelor didactice, ci și întregului sistem de învățământ, dar mai ales calității educației oferite societății.

Cazurile relatate de presă cu profesori care au obținut cele mai mari note în cadrul concursurilor de titularizare sau ale directorilor care, în ciuda faptului că au promovat concursurile și nu au comis abuzuri sau aspecte care să ducă la demiterea lor legală, sunt demiși, arbitrar, de multe ori la solicitarea și cu sprijinul partidelor politice, fără a se respecta procedurile, au adus în fața opiniei publice, necesitatea de a găsii remedii legale și constituționale, pentru a contracara efectiv atacul celor angajați în afara cadrului legal și constituțional. Din păcate, sunt foarte multe persoane, care în ciuda faptului că obțin note foarte mici la examenele de titularizare sau la concursurile pentru posturile de conducere, reușesc totuși, prin fraude și prin abuzuri să se titularizeze sau să ocupe funcții, în detrimentul principiilor și valorilor meritocratice, sau altfel spus a celor care au demosntrat competență și profesionalism, perturbând astfel calitatea sistemului educațional și nivelul de educație al întregii societăți românești.

Angajările neconstituționale și ilegale pe posturi:

Cadrul legal este destul de clar și a fost reglementat de prevederilor art. 89 alin.(1), ale art.90 alin.(1) și ale art.254 alin.(13) din Legea nr.1/2011, raportate actualmente la prevederile art.  177 din legea 198/2023, toate aceste articole prevăzând că ocuparea posturilor se realizează prin ” concurs național” (titularizare), care are  ” caracter deschis”. Deci, titularizarea pe alte criterii, neprevăzute de lege este ilegală, iar titularizarea pe baza art.  931 sau a art. 253, din Legea 1/2011, este neconstituțională, încălcând art. 16 din Constituție.

Aceste aspecte sunt confirmate de deciziile Curții Constituționale nr. 106/2014, nr. 528/2018 și nr. 452/2020, care subliniază faptul că numirile pe posturi în sistemul educațional trebuie să respecte principiul concursului național unic, ca formă de acces echitabil, iar recunoașterea calității de titular în învățământul preuniversitar într-o altă modalitate decât concursul și repartizarea în mod transparent, competitiv și constituțional, la care sunt obligate să se supună toate celelalte persoane care vor să acceadă la posturile didactice ca titulari, încalcă prevederile constituționale.

Cu toate acestea, Ministerul Educației, prin Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) au emis decizii prin care anumite cadre didactice au fost titularizate fără concurs, eludând astfel legea constituțională. Această practică încalcă drepturile celor care se pregătesc și participă la concursuri naționale în mod corect, dar în același timp și drepturile elevilor, ale profesorilor care sunt deja titulari, printr-un sistem legal și corect, printr-un sistem competitiv, precum și ale oricărui actant interesat de calitatea educației și de nivelul de pregătire al elevilor.

Aceste titularizări ilegale, precum și numirile politice în funcțiile de conducere, inclusiv numirile inspectorilor școlari au dus la efecte negative asupra sistemului educațional, astfel:

  1. Compromiterea meritocrației: titularizarea și numirea pe posturi fără concurs afectează principiul competiției loiale, profesionalismului și lasă loc pentru favoritisme, netransparență, vânzarea de posturi și abuzuri asupra celor care au demosntrat competență și profesionalism.
  2. Demotivarea cadrelor didactice și ale elevilor: profesorii care investesc timp și resurse pentru a participa la concursuri naționale, care îți pregătesc foarte bine activitățile didactice sunt descurajați, observând că posturile pot fi ocupate fără respectarea legii, iar elevii văzând că au profesori cu note foarte mici, devin descurajați sau beneficiază de informații neadecvate.
  3. Afectarea calității educației: în lipsa unui proces riguros de selecție, există riscul ca posturile să fie ocupate de persoane care nu corespund profesional standardelor necesare, pentru a oferi o activitate educațională la un nivel minimal. Oare cum poate să predea un profesor care la majoritatea concursurilor de titularizare obține note foarte mici, nu și-a pregătit niciodată activitățile educaționale, nu stăpânește competențele minime psiho-pedagogice și științifice și vine la școală doar pentru a primi o remunerație salarială ?

Soluțiile legale pentru remedierea angajărilor neconstituționale

Ar fi fost normal ca Ministerul Educației, imediat după declararea acestui mod de titularizare ilegală și neconstituțională să remedieze problemele legislative și să precizeze faptul că în învățământ posturile sunt scoase anual la concurs, se ocupă doar prin publicarea pe portalul https://titularizare.edu.ro, iar posturile ocupate, însă nu se regăsesc pe acest portal, vor fi scoase imediat la concurs, anulate documentele întocmite prin nerespectarea legii, iar cadrele didactice angajate astfel, precum și directorii unităților școlare vor răspunde civil și penal pentru angajarea ilegală a acestor persoane. Din păcate, deoarece chiar Ministerul a promovat diletantismul și abuzurile în sistemul educațional nu a realizat acest deziderat, iar ISJ-urile, care astfel au reușit să-și promoveze membri de partid, nu au avut nici un interes să remedieze aceste probleme. Din păcate nici restul actanților educaționali, respectiv, sindicatele, federațiile asociațiilor de părinți, societatea civilă sau mass-media, se pare că nu a avut și nici nu are  un interes real pentru promovarea meritocrației în educație, mai ales că o masă de oameni needucată sau fals educată, este mult mai ușor de manipulat și poate fi condusă ușor.

De altfel aceste disfuncționalități, ar putea să fie remediate și de conducerea unităților școlare și de comisiile de mobilitate din cadrul Inspectoratelor Școlare Județene, în perioada anuală, de constituire a posturilor, atunci când, se poate constata nulitatea actelor emise, pentru angajarea acestor persoane și astfel, posturile ar putea să fie vacantate și scoase pentru a fi ocupate prin concurs național, de persoanele care îndeplinesc condițiile legale și constituționale. Din păcate, nici conducerea școlilor și nici inspectoratele școlare nu au acest interes, deoarece majoritatea sunt numite cu sprijin politic și pentru că persoanele cu pregătire educațională precară reprezintă o masă ușor influențabilă, de multe ori slab pregătită profesional, însă care este foarte dependentă de acest sistem ineficient și corupt.

Deci, în lipsa acestor măsuri, naționale, care ar fi fost de bun simț și normale, atunci se pot naște inițiative locale și orice factor interesat poate cere, în instanța de judecată, constatarea nulității absolute a actelor administrative realizate cu încălcarea cadrului legal și constituțional și anularea efectelor acestor anomalii ale sistemului educațional, astfel încât sistemul de educație să poată progresa în mod real și eficient, iar fiecare copil să fie ajutat să-și atingă potențialul său maxim.

Procedura legală de contestare a acestor titularizări sau numiri în afara cadrului legal și constituțional

1. Identificarea încălcării legale și documentarea situației

Pentru a începe procedura de contestare, trebuie mai întâi să aduni dovezi clare care arată că numirea sau titularizarea a fost făcută fără respectarea prevederilor legale și constituționale. Cel mai simplu este să te adresezi Inspectoratului Școlar și unităților școlare angajatoare, cu o cerere pentru oferirea de informații publice, pe baza Legii 544/2001. Dacă instituțiile cărora te adresezi, îți răspund, atunci continui cu următorii pași din procedură, dacă nu, te adresezi, instanței de judecată, pentru a obliga instituția să-ți transmite informațiile publice solicitate.


Model cerere informații publice !

Model cerere de chemare în judecată informații publice !

2. Sesizarea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), a unității școlare și eventual a Ministerului Educației – care are rol de plângere prealabilă !

Înainte de a iniția acțiuni în instanță, este recomandat să începi cu o sesizare, imediat după ce ai primit informațiile publice, adresată ISJ-ului, unității școlare și eventual Ministerului, prin care transmiți datele tale de identificare (nume, prenume, adresă, contact, etc.); expunerea clară a situației și a încălcării legale (inclusiv referințe la art. 16 din Constituție și legislația incidentă, adică Legea Educației Naționale nr. 1/2011 și ale Legii 198/2023); solicitarea expresă de anulare sau revocare a titularizărilor și numirilor nelegale, neconstituționale și apoi aplicarea procedurilor conforme legislației, pentru ca posturile să fie ocupate de către persoane, în mod transparent, legal și constituțional. Termen de răspuns: Inspectoratul școlar, unitatea școlară și, eventual,  Ministerul Educației, sunt obligate să răspundă în maxim 30 de zile, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public sau conform OUG 27/2002, privind soluționarea petițiilor – îți recomand dacă nu răspund în 10 zile să inițiezi acțiunea în instanță.

Model plângere prealabilă !

3. Contestarea în instanța de contencios administrativ

Dacă demersurile anterioare nu au succes, poți formula o acțiune în instanță, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.

  1. Formularea acțiunii în instanță:
    1. Dacă ISJ-ul și unitatea școlară respinge plângerea sau nu oferă răspuns în termenul legal (maxim 30 de zile), poți depune acțiunea în contencios administrativ la Tribunalul din județul tău sau la Tribunalul de la sediul ISJ-ul și școala respectivă, Secția de Contencios Administrativ și Fiscal.

Model cerere de chemare în judecată !
Model interogatoriu !

4. Sesizarea Avocatului Poporului

În situația în care consideri că actul nelegal încalcă drepturile fundamentale (ex. art. 16 din Constituție – egalitatea în fața legii), poți sesiza Avocatul Poporului pentru a solicita verificări și chiar sesizarea Curții Constituționale dacă este necesar !

5. Informarea opiniei publice și implicarea sindicatelor

Pe lângă demersurile legale, este important să:

  • Informați presa și societatea civilă despre aceste practici ilegale, pentru a pune presiune pe autorități, pentru promovarea meritocrației și promovarea unei educații de calitate;
  • Apelați la sindicatele din educație și la federațiile reprezentative ale părinților, care pot sprijini procedura legală și pot exercita influență pentru respectarea principiilor de transparență și meritocrație !

În concluzie, drepturile voastre sunt garantate prin lege și constituție. Este esențial ca fiecare încălcare a principiilor meritocratice, din cadrul sistemului de învățământ să fie sesizată și contestată pe căile legale disponibile. Un sistem educațional de calitate poate exista doar prin corectitudine și transparență!

Respectarea principiilor constituționale în educație nu este opțională. Titularizările neconstituționale și numirile, în posturile de conducere, pe criterii politice, fără concurs sunt o practică nelegală, neconstituțională și profund nedreaptă, iar stoparea lor trebuie să fie o prioritate pentru toți cei care își doresc promovarea unor principii normale în societatea românească! Toți actanții educaționali, inclusiv cadrele didactice și candidații afectați, societatea civilă, federațiile reprezentative ale părinților și mass-media, trebuie să lupte împreună pentru un sistem educațional bazat pe meritocrație, transparență și profesionalism, deci eliminarea acestor practici, precum și a susținătorilor titularizărilor și numirilor politice este, în acest moment o necesitate absolută !

Un viitor mai bun începe cu un prezent corect!

Chemarea la acțiune:

👉 Distribuie acest articol pentru a informa cât mai mulți actanți educaționali și pentru a combate practicile din afara cadrului legal și constituțional din sistemul educațional !

👉 Sprijină transparența! Semnalează orice abuz și cere respectarea principiilor legale și constituționale și drepturile tale la o educație de calitate !

Leave a Comment

error: Continutul este protejat !!
Scroll to Top